מאגר הידע

כתבות ומאמרים

קריירה כמסע התפתחות

אחד ההבדלים העיקריים בין ייעוץ קריירה קלאסי לבין אימון קריירה הוא בכך שייעוץ ניתן על ידי מומחה בתחום הידע הספציפי של פיתוח קריירה אשר לרוב מאבחן את הנועץ, והייעוץ עשוי לכלול המלצות על כיוונים אפשריים עבורו. המאמן התעסוקתי אינו עושה שימוש במבחני כישורים ושאלוני נטיות ואינו בעמדת מומחה תוכן. המאמן מומחה בניהול תהליכי שינוי וכדי ללוות אנשים בתחום התעסוקה, עליו לרכוש ידע ספציפי על הדרך המיטבית לייצר תהליך עבודה משמעותי בתחום זה.

קראו עוד

העובד הסוציאלי התעסוקתי –תפקיד בהתפתחות

תפקידו של העובד הסוציאלי (עו"ס) התעסוקתי, הפועל לשילוב של משפחות ופרטים מאוכלוסיות מועטות הזדמנויות בעולם העבודה, מובא במסמך זה כתשתית המאפשרת פיתוח, הרחבה והתאמה למסלולי ליווי שונים, לתכניות שונות, לארגונים ולמאפיינים שונים של קהלי יעד. מטרת הכתיבה הינה לספק מסגרת תפיסתית וערכית, המעודדת להמשך הכרות והעמקה. אנו, העובדים הסוציאליים, יחד עם העוסקים בקידום תעסוקה בקרב אוכלוסיות מעוטות הזדמנויות, שותפים להיווסדות מומחיות חדשה לה ייעוד משמעותי בחברה הישראלית.

קראו עוד

הסובלנות לעמימות כמשאב להסתגלות ולגיבוש זהות תעסוקתיים בעולם עבודה פוסט-מודרני: פרספקטיבה התייחסותית

על-פי גישת ה- Life Design, עולם העבודה הפוסט מודרני מאופיין בחוסר וודאות ובהעדר יציבות, העלולים להקשות על גיבוש זהות תעסוקתית וקבלת החלטה. במודל המוצע במחקר זה נבחנו, בראי הגישה ההתייחסותית (באמצעות סגנון התקשרות), התפקיד של שני סוגי משאבים, עמידות לעמימות והסתגלות קריירה, בתהליך גיבוש זהות מקצועית. המאמר מציג השלכות תיאורטיות ויישומיות של הממצאים.   

קראו עוד

לא על הסטטיסטיקה לבדה: בחינת יכולת הניבוי של מבחני המיון באמצעות הערכת תוכן

המחקר הנוכחי מתמקד בבדיקה של תוקף הניבוי (predictive validity) של יום האבחון באדם מילא. השיטה הקלאסית לבחינת תוקף ניבוי מתבססת על בדיקה סטטיסטית של המתאמים בין הציונים של שני המשתנים: אבחון המועמד לפני קבלה לעבודה ותפקודו לאחר קבלתו לעבודה  Schmidt, 1990) Hunter &).  ייחודיותו של המחקר הנוכחי טמונה בכך שבדיקת התוקף בוצעה בצורה  איכותנית[1] באמצעות הערכה של תכנים מילוליים: הערכות על ידי הפסיכולוג בעת המיון לעומת הערכות ממנהלו של הנבדק בעבודה בפועל. הבדיקה הסטטיסטית של המתאמים בין הציונים במאפיינים השונים לא העלתה ממצאים בעלי משמעות, אולם הבדיקה האיכותנית הצביעה על מתאם גבוה במיוחד בין תכני חוות הדעת של אדם מילא לבין תכני ריאיון עם המנהלים בארגון קופת חולים. מתאם גבוה זה מעיד על יכולת ניבוי גבוהה של חוות הדעת ומשקף את היכולת הטובה של תהליך המיון לחזות את התנהלות העובד במסגרת ביצוע תפקידו.

קראו עוד

סיפורה של שירה 'חישוב מסלול מחדש'- להמשיך או לפנות למסלול חדש?

שירה, בעלת אבחנה של הפרעת אישיות גבולית שאחיה התאבד לפני כחצי שנה, היא  סטודנטית שסיימה שנה א' באדריכלות, הגיעה לייעוץ עם בלבול והתלבטות לאן להמשיך עם לימודיה? "אני לא יציבה, הרגשות שלי משתנים כל הזמן. יכולה לאהוב ולהתלהב ממש ממשהו אחד ותוך זמן קצר להתלהב ממשהו אחר לגמרי". בתהליך  הייעוץ חושב המסלול מחדש עד לקבלת ההחלטה.

קראו עוד

הרשתות החברתיות (פייסבוק, לינקדאין, טוויטר ואחרות) ככלי באבחון וייעוץ קריירה

בעולם שאיננו ליניארי, מיתוג בקריירה הוא הכרח, ומשמעותו 'יצירת זהות עבור עצמך'. אמנות יצירת הזהויות היא דבר מורכב ביותר. הזהויות לא מתקיימות בחלל ריק, אלא במסגרת קהילות וירטואליות, והן בעצם זוכה לחיים עצמאיים, כמו דמות ספרותית.

קראו עוד

הכשרות מקצועיות ונשים

במקרים רבים אפשר לשלב בין קריירה לבין משפחה. אמנם נדרש לשם כך מאמץ רב יותר, אבל אפשר לגרום לזה לקרות. במקרים מסוימים, ובעיקר בחברות מסורתיות, קשה יהיה לנשים לגייס את בני זוגן לחלוק עמן את מטלות הבית והמשפחה בחלוקה שוויונית. גם אימהות יחידניות יתקשו יותר. במקרים כאלה אפשר לבחון אפשרויות לקבלת עזרתם של גורמי חוץ כגון קרובי משפחה, שכנים, אימהות לילדים אחרים בשכונה ועוד. אם יכולת ההשתכרות תשתפר, אפשר יהיה לבחון גם אפשרויות לסיוע בתשלום.

קראו עוד

להיות קשובים להבדלי הקֶשב – פיתוח קורס "הבדלי למידה וקשב בתעסוקה"

הפניות לאבחון הפרעת קשב הפכו שכיחות יותר ויותר בעשור האחרון ונקשרו לחינוך והשכלה – בגלל הצורך לזכות בהתאמות ובהקלות בלימודים. בתחום התעסוקה מקבלת סוגיית האבחון פנים שונות. ראשית, הצורך באבחון אינו ברור דיו למקדמי התעסוקה, כיוון שהוא אינו מספק בהכרח "הקלות" בעולם העבודה. לאלו נלווים גם סקפטיות אשר לדיוקן של המלצות האבחון והרלוונטיות שלהן למשתתף. מנגד, בהיעדר ידע מקצועי עשויה להתגבש תפיסה שלפיה אבחון הוא פתרון לבעיה, ובעקבות זאת עלולה להיגרם הפניה מרובה לאבחון ללא הכנה טובה או סיבה מוצדקת.

קראו עוד

זהות חרדית בעולם תעסוקתי רב-תרבותי

בשנת 2015 עלה לראשונה שיעור הגברים החרדים העובדים מעל 50%, ומגמת העלייה נמשכת. נוסף על כך, יותר ויותר חרדים בוחרים ללמוד מקצוע אקדמי כדי להשתלב בתעסוקה מכניסה, ונתונים מצביעים על כך שכ-12,000 חרדים לומדים באקדמיה. עם זאת, ואולי דווקא בשל כך, נוצרת בקהילה החרדית קוטביות ומקצינות התפישות נגד השתלבות בתעסוקה.

קראו עוד
חודו גיליון 9 אדם ועבודה

קידום תעסוקה – מתפקיד לפרופסיה

לפני עשר שנים החלו לקום תכניות חברתיות שנועדו לקדם תעסוקה של אוכלוסיות ייחודיות המודרות משוק העבודה. אנשי הצוות בתכניות אלו נקראים "מקדמי תעסוקה", ומרביתם עוסקים בליווי פרטני של המשתתפים בתכניות. מאז ועד היום התרחבו התכניות וכעת עוסקים בתחום יותר מחמש מאות עובדים. כיום מתרחשים בד בבד שני תהליכים – מיסוד של תכניות התעסוקה והטמעתן במשרדי הממשלה לצד ניסיון לנסח הגדרה ברורה של תפקיד מקדם התעסוקה ולמסד את התפקיד לכדי פרופסיה. במאמר זה יוצגו תהליכים אלו והאתגרים שבמיסוד התפקיד.

קראו עוד

ימי עיון

חתימה

הגישה הנרטיבית ביעוץ קריירה /מתוך הרצאתה של טלי שפר, יום עיון ׳אני היועץ׳

הגישה הנרטיבית רואה באדם כמוביל את חייו על פי הידע, הכוונות, הערכים, החלומות והשאיפות שלו. היא מתייחסת להשפעות של נורמות חברתיות תרבותיות ומשפחתיות על חיי האנשים ומעודדת בחינה של עמדת האדם כלפיהם. הגישה הנרטיבית יוצאת מתוך עמדה מכבדת ונטולת שיפוטיות, … Continued

קראו עוד

ביקורות

חשיבה חיובית

חדש על המדף – תקציר וביקורת על ספר So Good They Can't Ignore You: Why Skills Trump Passion in the Quest for Work You Love, by Cal Newport / ברק פיק

מה גורם לאדם אחד להיות שבע רצון בעבודה, ולאחר לחוש אומלל? לקאל ניופורט יש גישה שונה מזה של המיינסטרים הייעוצי: במקום להתעסק בחיפוש אחר "מהי התשוקה שלי בחיים", מוטב לעסוק יותר בלהיות "כל כך טוב כך שהם לא יוכלו להתעלם … Continued

קראו עוד

newsletter