top of page

גלגולה של טבלה, עפרה נבו על יעל פלום

המאמר הנוכחי נכתב בעקבות הפרסום בניוזלטר שערך ברק פיק בנושא חסמים בייעוץ לקריירה. המאמרים שהציגו את הנושא מזוויות שונות הזכירו לי את מאמרה הישן והטוב של יעל פלום. חשבתי שכדאי לשתף אתכם במאמר ובגלגוליו השונים מתוך תקווה שיתגלגל גם אצלכם בפרקטיקה.

דר' יעל פלום, שהקימה את מגמת הייעוץ בחוג לחינוך באוניברסיטה העברית, פרסמה מאמר ובו הצעה לסיווג הגורמים בבחירת מקצוע (מגמות ,י'ב, 1 ,1962). באותה עת הייתי אני תלמידה לפסיכולוגיה באוניברסיטה העברית. עם סיום לימודי הייתי עוזרת הוראה של דר' גינה אורתר והתחלתי את צעדי כפסיכולוגית קלינית. מתוך שיחה בחדר המחקר של גינה אורתר, התברר לי שיש תחום הנקרא "ייעוץ בבחירת מקצוע" ויעל פלום מלמדת אותו בבית הספר לחינוך. כך הגעתי לתחום הייעוץ התעסוקתי וזכיתי בהדרכתה הקשובה והמקבלת של יעל פלום. כך שיניתי את מסלול הקריירה שלי.


בשנות השמונים פנה אלי פרופסור יוג'ין וינר מטעם אגודת זהב"י, אגודה למשפחות מרובות ילדים, בבקשה לייעץ לחיילים משוחררים בבחירת מסלול קריירה. עם שותפי דר' קרלוס פייזר, בנינו תכנית שנקראה "עתידי בידי" התכנית ארכה יומיים וחצי בתנאי פנימייה, הרצאות, מבחנים ועבודה בקבוצות. בסוף הסדנא התקיימה שיחה אישיתעם כל משתתף ואחד המנחים בסדנא. בשיחה זו נדונו האפשרויות המתאימות ביותר לפעולה ותכנון מסלול הקריירה האישית של כל משתתף לאור כל ההתנסויות במהלך הסדנא. התכנית התקיימה מספר שנים.


המפגש הראשון בעבודה הקבוצתית נסב על הטבלה שהציעה יעל פלום.

היא הציעה להבחין בין גורמים השייכים לבוחר עצמו (פנימיים) לבין גורמי סביבה (חיצוניים) : בין גורמים מכוונים וגורמים תוחמים/מגבילים. המכוונים הם גורמים דוחפים ומשפיעים על הבחירה ואילו התוחמים הם אלה שעשויים למנוע בחירה. דבר שהביא לארבעה צירופים. במאמרה היא דנה בשילובים השונים של הגורמים, הקונפליקטים הצפויים ביניהם, השפעתם על הפרט והשפעת הפרט עליהם.




במאמר עצמו, שהוא קצר ומתומצת להפליא, עולה הטענה שחלק מהגורמים יכולים להיתפס כפנימיים או חיצונים כמכוונים או מגבילים. למשל, עבור אדם מסויים מגדר יכול להיות תוחם ומגביל בעוד שעבור אדם אחר המגדר מהווה גורם מכוון.

כיאה לבני הדור הפוסט מודרניסטי, לקחנו לנו את החירות והקדשנו את המפגש הקבוצתי לדיון בגורמים שהועלו ע"י חברי הקבוצה. הצגנו טבלה ריקה ומלאנו אותה בעזרת הצעות המשתתפים. כאשר המטרה היתה לעורר ויכוח על מידת הפנימיות המכוונת והחיצוניות התוחמת של כל גורם. למשל, האם המגדר הוא רק חיצוני ותוחם או שהוא גם מכוון? האם יכולת רק מגבילה ולא מכוונת? האם נטיות מכוונות או מגבילות? הוויכוח חשוב בעיני יותר מהטבלה עצמה. התובנה החשובה היא שתפיסת הגורם היא לא פחות חשובה מהגורם עצמו.


הדיון הקבוצתי פתח את הסדנא והיווה כלי עזר מצוין להצגת הבעיה ולערור שאלות ותהיות. דרכו הצגנו את מטרות הסדנא ואת התהליך שלה. היה נפלא לראות , דרך עבודה קבוצתית, שכל אחד רואה משהו אחר בגורמים. הטבלה עוררה וויכוחים ואפשרה לנו להאיר ולהציג עולם התוכן של בחירת קריירה דרך קולות מגוונים.

עד היום אני חושבת שזו דרך מצוינת לרתום אנשים לתהליך קבלת החלטה בקריירה. השאלה היא מה מכוון ומה תוחם אותי ובאיזה מידה יש לי שליטה עליו.


אני זוכרת את יעל פלום, כמדריכה שנתנה לי חופש עצום לבחור את דרכי וממנה למדתי את הדברים החשובים ליועץ: קבלה, נתינת מקום וכבוד לנועץ או למודרך. אלה התנאים העיקריים שהם הקרקע לצמיחה אישית. אני הרגשתי שהיא נותנת לי חופש רב. ואני מרגישה שהיא ודאי היתה שמחה שעשיתי שימוש משלי בטבלה שלה. אני בטוחה שאחרים יכולים לקחת טבלה זו גם לייעוץ גם להרצאה ולכיוונים אחרים ולגלגל אותה הלאה...


פרופ' (אמריטה) עפרה נבו, אוניברסיטת חיפה

Comments


bottom of page