page contents

הכוח המשולש: אימון קבוצתי, יעוץ פרטני ותמיכה קהילתית במצבי שינויי קריירה, מעברים גליל מערבי

הסביבה התעסוקתית שלנו מנותבת על-ידי מגמות גלובאליות קפיטליסטיות ואין מעסיק אשר יכול להבטיח לנו תעסוקה עד הפנסיה. בנוסף לכך, אין כבר תחום עיסוק אשר לא יעבור שינויים משמעותיים בשנים הקרובות. העתידן תומס פריי (Frey, 2014) טוען כי עד 2030 שני מיליארד משרות תיעלמנה. מהמקצועות והעיסוקים שיאפשרו פרנסה לאנשי מקצוע ב 2020, 60% טרם נוצרו! התחרותיות גואה, העולם השטוח (פרידמן, 2006) מאפשר כניסת שחקנים נוספים על מגרש משתנה וחוקי משחק חדשים נכנסו למשוואה. אחד מן המאפיינים, למשל, גם בשוק האמריקאי וגם האירופאי, הוא העלייה מזה שנים במיקור חוץ כאסטרטגיה עסקית חיונית לשימור תחרותיות.


מודעות לאתגרים בניהול קריירה הולכת וגוברת וכך גם פתרונות מוצעים לתמיכה בשואלים ובמתקשים. במאמר זה נציג מקרה המתאר את היתרונות בהבניית תהליך מערכתי המורכב כפי שהתרשים להלן משקף – שיתוף פעולה בין הקהילה, קבוצת תמיכה מקצועית, וייעוץ פרטני–– בתקווה שאנשי מקצוע הפועלים בתחום יוכלו להפיק תועלת מתיאור הפורמט תהליכי-שיתופי זה.




איור 1: תמהיל הכוח המשולש


חיבור לקהילה – מעסיקים ומועסקים פוטנציאליים

מרכזי "מעברים" הפרוסים ברחבי הארץ, מהווים מרכזי תעסוקה קהילתיים הפועלים לקידום התעסוקה בקרב תושבי המועצות האזוריות וכן לפיתוח כלכלי באזורים

המוגדרים. מאמר זה מתמקד בעבודה הקבוצתית הנעשית ספציפית במרכז מעברים גליל מערבי בהנהלת הגב' דנה מליניאק. היתרון שיש למרכזי מעברים בכלל ולמרכז מעברים גליל מערבי בפרט, נובע מהחיבור ההדוק לעשייה הקהילתית והעסקית בשטח, הקשר עם מעסיקים פוטנציאליים ליצירת הזדמנויות מן הבסיס, ועצם הנֶטווֹרקינג (הפעלת רשת קשרים) שהוא יכול לספק לנעזרים במרכז ברמת הישוב/הקהילה המרכז ממנה אנשי קשר בנושא התעסוקה בכל יישוב ותפקידם לתווך בין דורשי התעסוקה לעבודות המוצעות, קשר עם אנשי משאבי אנוש בקיבוצים, תיאום בין הגורמים הפעילים ביישוב - עובדי רווחה, בעלי תפקידים וגיבוש מנהיגות מקומית. ברמה המרחבית המרכז מבטיח מיצוי אפשרויות התעסוקה במרחב וחשיפתן לתושבי האזור, מעורבות בפיתוח פרוייקטים תעסוקתיים, יצירת שיתופי פעולה עם יישובים, מפעלים ומועצות שכנות, חיבור האזור לגורמים ציבוריים ועסקיים ברמה הארצית, במטרה לפתח כלים להתמודדות עם פיתוח ההון האנושי באזור ויצירת מקורות תעסוקה.


העבודה הפרטנית:

במסגרת המרכז ניתן ליווי פרטני-אישי בתאום אישי, בהליך חיפוש העבודה. מיקוד העבודה סובב תחילה בחשיבה על הכיוון והאופק התעסוקתי, כולל אבחון כישורים והעדפות מקצועיות של הפרט וממשיך לרמה היישומית של כתיבת קורות חיים, הכנה לראיון עבודה, מעקב עם ההתמודדויות בשטח ועוד. העבודה הפרטנית של לפחות שלושה מפגשים (כולל אבחון) מאפשרת התייחסות אישית, מותאמת לצרכים ולנסיבות מיוחדות. דוגמא לנעזרת בייעוץ האישי היא ג' – בת 43, בוגרת 12 שנות לימוד, בהכשרתה המקצועית מזכירה רפואית. ג' עבדה במהלך 20 שנה כמזכירה בשרותי הרפואה באיזור מגוריה, ובשל בעיות בריאותיות הפסיקה את עבודתה כמזכירה רפואית במקום בו עבדה אולם יכולה הייתה לעבוד כמזכירה במקומות אחרים.


נערכו שבעה מפגשים עם ג', על פני שלושה חודשים. במפגש הראשון שלה עם היועצת האישית – ג' הייתה לחוצה כלכלית למצוא עבודה, שכן הייתה מחוסרת עבודה במשך מספר חודשים. היא חיפשה משרות באופן לא ממוקד, שלחה קורות חיים למגוון משרות שלא התאימו לכישוריה, ולכן גם לא קיבלה התייחסות ממעסיקים, דבר שהגביר את תחושת האי-מסוגלות. היועצת סייעה לג' להבין האם היא רוצה להמשיך בחיפוש עבודה כמזכירה רפואית או שמא היא רוצה לעבור לתחום אחר. ג' ציינה כי רוצה להתנסות בתחום חדש, ומכאן בדקה איתה היועצת מה החוזקות והחולשות שלה, מִיפְּתה איתה את מגוון התחומים האפשריים וסייעה לה לזהות את הזדמנויות התעסוקה באזור. הליווי הפרטני-אישי בתהליך השינוי, קבלת ההחלטות, והליך חיפוש העבודה בכלל אפשרו התייחסות פרטנית שלא הייתה אפשרית במסגרת קבוצתית סביב שאלות שעלו בהקשר קורות החיים, הזדמנויות להתראיין והכנה לקראת מפגשים אלו ועוד.


העבודה הקבוצתית:

הכוח שהשלישי הסוגר את המשולש הוא קבוצת האימון, לה משימה מרכזית אחת––לסייע בידי המשתתפים להבין את דרך פעולתו של השוק, ללמוד לשווק עצמם, ולאמץ ראייה חיובית יזמית ביחס לקריירה שלהם. את הסדנאות האחרונות במרכז מעברים גליל מערבי לניהול שינויי קריירה פיתחה והנחתה המחברת. בסדנאות הנערכות לאחרונה כוסו תחומים כגון הסתכלות על עולם העבודה של היום, הכרות עצמית כנקודת יציאה לפיתוח ציר הקריירה בחיינו, משתנים ושלבים המעורבים בהתפתחות אישית, בניית החלום התעסוקתי עם התמקדות בהמשך בקביעת יעדים, יצירת הזדמנויות תוך הפעלת שיטות שיווקיות אפקטיביות בחיפוש עבודה ועוד.


הסדנה של ג' (סילבוס הסדנה מפורט בלוח 1) הורכבה מ-17 משתתפים (לעתים יש פחות משתתפים בסדנאות), שמונה מפגשים, כל אחד ארך שלוש שעות. מהמשוב שמסרה ג', במהלך המפגשים – שמעה את סיפורי המשתתפים האחרים, ראתה שגם לאחרים יש קשיים ותחושת המסוגלות שלה עלתה ממפגש למפגש. בעזרת הליווי האישי המקביל החלה ג' להבין יותר ויותר במה היא רוצה לעסוק וחיפושיה הפכו לממוקדים ויעילים יותר. במסגרת המרכז ג' נחשפה למעסיקים פוטנציאליים באמצעות הרישות החברתי של המרכז האנושי והדיגיטלי, (למשל, דרך דף הפייסבוק, הפרסומים המקומיים, ועוד), קיבלה תמיכה ועידוד להגיע למפגשי הכרות––לא בהכרח ראיונות פורמליים––כדי להרחיב את מעגל הקשרים שלה. התנסתה בראיונות עבודה פורמליים בהם התחדדה לה יותר התפיסה של מה היא רוצה ומה לא. לבסוף, ג' הגיעה למשרה בתחום החינוך ועבודה עם ילד בעל צרכים מיוחדים. ג' מרגישה מסופקת מעבודתה הן ברמה הרגשית והן ברמה הפרקטית שמרגישה שיש לה איזון-בית/עבודה. ג' היום בעלת בטחון עצמי גבוה יותר והסתכלות אופטימית לעתיד.


מתוך ניסיוננו מקור הכוח של העבודה הקבוצתית נובע ממשתנים רבים, אך נציין חמישה:

1 פיתוח חשיבה אסטרטגית– לקיחת צעד אחורה, להכיר עצמי טוב יותר, לבחון אופציות שונות, לפני הגדרת יעדים ספציפיים ונקיטת פעולה מסוימת.

2. השתייכות תומכת - באמצעות השיתוף, ההקשבה וההכלה–– הקבוצה מעניקה לכל משתתף הזדמנות להרגיש שהוא לא לבד.

3. השוואה חברתית, פידבק ממגוון של אנשים עשוי להוביל ממצב של קיפאון למצב של תנועה.

4. משובים חוזרים ומהדהדים – הגברת מודעות לאותם פרמטרים שלא ניתן לגלות בלי הרחבת הפרספקטיבה.

5. מחויבות לשינוי ותחזוקו -תהליך השינוי דורש התגברות על חסמים, פחדים וקשיים. בקבוצה בשל המחויבות, האכפתיות והלכידות הקבוצתית נוצרים כשרי התמודדות חדשים.


לוח 1: סילבוס סדנאות לניהול שינויי קריירה (בפיתוחה של המחברת)



לסיכום, תשתית המבוססת על שיתוף פעולה משולש בין הפרט, הקבוצה, והקהילה המאופיינת על-ידי חוסן ועוצמת השפעה שלא ניתן להשיג בעבודה נפרדת של כל גורם – לא הייתה יכולה להתקיים ללא התמיכה של מספר גורמים, המשמשים גב כלכלי איתן. התקווה כי דוגמת מעברים גליל מערבי תעורר השראה לאחרים לקיים ראייה מערכתית, בשילוב אנשי מקצוע ומוטיבציה אישית של אנשים לבצע שינוי אמיתי- כמבנה אשר ימקסם הסיכויים לנהל קריירה מספקת המאפשרת פרנסה תחרותית, במסגרת מציאות תעסוקתית מאתגרת.


-------------------------------


קלרה ריספלר, מכללת יזרעאל


פרטים של המרכז:

אתר: http://www.mwg.org.il

פרטי התקשרות: 04-9109046, office@mwg.org.il.


[1] המרכז הוקם כאחד מרשת מרכזי מעברים בארץ, ע"י ג'וינט ישראל - תנופה בתעסוקה (תב"ת) והמועצות האזוריות מטה אשר ומעלה יוסף. כיום שותפים במימון מעברים גליל מערבי: משרד הרווחה - השירות לעבודה קהילתית והמועצות האזוריות מטה אשר ומעלה יוסף.


מקורות

פרידמן ת. ל. (2006). העולם הוא שטוח: העולם הגלובאלי - החיים במציאות חדשה, בן שמן: הוצאת אריה ניר.


Frey, T. (2014). Future jobs that don’t exist today. Retrieved from http://www.futuristspeaker.com/2011/11/55-jobs-of-the-future

הגלישה והקניה באתר מאובטחת בתקן

SHA-256 with RSA Encryption - 2048 bits

© כל הזכויות שמורות לאגודת אַיֶלת