סיפורה של דניאלה: בחירה מקצועית על רקע תקיפה מינית בייעוץ מרחוק, שרית ארנון לרנר

דניאלה, בת 22 עברה תהליך ייעוץ קריירה מרחוק באמצעות ה'זום' בתקופת הקורונה. היא התלבטה לגבי מסלול לימודים אקדמי מתאים לאחר נשירה מתחום מקצועי שהחלה ללמוד לפני גיוסה לצבא. ברקע התפרנסה מעבודה בשדה ממנו נשרה וצברה מחמאות על תפקודה, אך לא מצאה את החיבור המתאים למקצוע. בתהליך היעוץ עלתה אופציה למתן הזדמנות שניה בבחירה המקצועית לתחום שנפסל. ברקע של התלבטותה היא שיתפה את הפסיכולוגית כבר במפגש הראשון בפגיעה מינית שחוותה בגיל ההתבגרות על ידי חבר משפחה, מידע ששפך אור על ההתלבטות המקצועית.


רקע

דניאלה (שם בדוי), בת 22, חיילת משוחררת מזה שנה. במשפחת המוצא אביה בשנות ה-50 פועל ייצור בעבודתו. לדבריה הוא עבר טראומות בחייו, כולל אובדן משפחתו, רמת התפקוד שלו מוגבלת והוא אינו בעל נוכחות הורית משמעותית. אמה בשנות ה-40 מטפלת בילדים. דניאלה היא האמצעית מבין שלשה אחים – אחות הלומדת בבי"ס יסודי ואח, המבוגר ממנה בשנתיים, שעובד בחברת הייטק.

דניאלה בעלת 12 שנות לימוד עם בגרות מלאה בטכנולוגיה ולמדה לימודי הנדסאות מכונות מיד אחרי התיכון, אך הפסיקה לאחר שלא מצאה בכך עניין והתקשתה בלימודיה. היא למדה 4 יחידות אנגלית, אך לא הצליחה לגשת למבחן וסיימה עם 3 יחידות בציון 90 , במתמטיקה ניגשה ל 3 יחידות וסיימה עם ציון 58. לטכנולוגיה ניגשה ל- 5 יחידות והשיגה ציון 60.

לדבריה, עברה בילדותה משבר רגשי על רקע הטרדה מינית של מכר משפחה ודיווחה גם על קשיים חברתיים בילדות וחרם שעברה.

בצבא שירתה דניאלה שירות מלא ושימשה כטכנאית מטוסים בחיל האויר. היא שרתה כחיילת בודדה והתגוררה בדירה מטעם הצבא.

עם שחרורה מהצבא עבדה דניאלה כמוכרת, אך פוטרה על רקע משבר הקורונה. לדבריה, אהבה את העבודה עם הלקוחות, אך לא את הלחץ לעמוד ביעדי מכירות. בהמשך, בחצי השנה האחרונה החלה דניאלה לעבוד במפעל אלקטרוניקה כמפעילת מכונה, אח"כ על רקע צמצומים בתקופת הקורונה, נמצא לה תפקיד אחר כטכנאית, כיוון שלדבריה, לא רצו לוותר עליה. בתפקיד החדש קיבלה דניאלה הכשרה תוך כדי עבודה, כשיתר אנשי הצוות, למעשה, בעלי השכלה של מהנדסים.

עם שחרורה מהצבא, ניסתה דניאלה לחזור להתגורר עם משפחתה: "ניסיתי לחזור להורים עם מחשבה יותר בוגרת וסלחנית, אך אחרי זמן קצר הבנתי שזה לא הולך". לאחר ארבעה חודשים, הבינה דניאלה שהדבר לא נכון עבורה, וכיום היא שוכרת דירה בישוב אחר עם חברתה הטובה.

בנוסף, לדבריה הייתה מעורבת לאחרונה בתאונת דרכים כשנכנסה ברכב מאחור, חוששת שיפתח נגדה תיק פלילי ובעקבות כך החלה לסבול מהתקפי חרדה.


סיבת הפניה:

לדברי דניאלה:

אני נמצאת בצומת דרכים. חשוב לי להצליח אך לא בטוחה מה מתאים לי. רציתי להתחיל לימודי פסיכולוגיה באוניברסיטה הפתוחה וקניתי את כל הציוד בהתרגשות של התחלה, עם השותפה שמתחילה ללמוד פסיכולוגיה וחינוך. מצד שני, לא רואה עצמי עוסקת בפסיכולוגיה ולא יודעת איפה אצליח? ההורים רצו שאלמד הנדסת מכונות ולא אהבתי את זה והפסקתי. במקום העבודה החדש אני רוצה ללמוד ולהתפתח ואין לי בעיה לעשות זאת בתחום ההנדסה, אבל לא מתחברת. אנשים שמכירים אותי אומרים שמתאים לי ללמוד משאבי אנוש או שיווק ואכן עזרתי לחברים לקדם מכירות ברשתות חברתיות.


מבנה הייעוץ

הייעוץ התקיים בתקופת הקורונה ובוצע מרחוק באמצעות תוכנת ה'זום' וקישור למבחנים ממוחשבים. תהליך הייעוץ כלל שיחת היכרות, אבחון תעסוקתי, שיחת משוב ושיחת סיכום. בשיחת המשוב דנו בתוצאות האבחון ושקלנו כיווני התפתחות, ובשיחת סיכום דנו בכיוון המקצועי ובסדרי העדיפויות של דניאלה.

באבחון התעסוקתי, מערכת האבחון הממוחשבת כללה מבחני יכולות, כישורים, סגנון העבודה, נטיות תעסוקתיות ומאפיינים אישיותיים.


ממצאים עיקריים שעלו באבחון

דניאלה בעלת פוטנציאל אינטלקטואלי מעל לממוצע, הבא לידי ביטוי בחשיבה רציונלית ופרקטית. היא מתנסחת באופן שוטף ובהיר, יכולותיה המילוליות תקינות, ושליטתה באנגלית הינה ברמה שמעל לממוצעת. כישוריה הצורניים הינם ברמה שמעל לממוצעת והבנתה הטכנית והתמצאותה בהפעלת מכשירים ומכונות תקינה. היא מסוגלת לפתור בעיות חשבוניות ולבצע חישובים חשבוניים, אך חשיבתה הכמותית הינה ברמה שמעט מתחת לממוצעת. בסגנון עבודתה, היא מסודרת, יסודית ופועלת בזריזות.

דניאלה יוצרת קשר ענייני ואותנטי. היא חברותית ומשתפת פעולה במגעיה הבינאישיים ובעלת נכונות לסייע לאחרים. דניאלה בעלת מוטיבציה להתפתח ולהוכיח עצמה ושואפת להגיע להישגים. היא אקטיבית ותכליתית בהתנהלותה. מגלה חריצות מחויבות ורצינות בגישתה. בעלת חזות בוטחת ועצמאית, אך רגישה בפנימיותה, פגיעה ללחצים וניכרים מתח פנימי, ורמות חרדה ודיכאון מוגברים, תוך חשש מכישלונות ודחיה וחווית בדידות, על רקע ההטרדה שעברה וחוסר האמון שחוותה מצד אמה.

הצרכים בעבודה שחשובים לדניאלה הינם אתגר אינטלקטואלי, אחריות, שליטה וסמכות, מגע עם אנשים וביטוי עצמי. היא שואפת לנהל ולעבוד עם אנשים בצוות. בנטיותיה המקצועיות עולה בולטות של השדות ארגון, עסקים ושירותים והעדפת התחומים יזמי חברתי וביצועי.


תהליך הייעוץ