אולי זה יישמע מוזר, אבל בימי חיי לא הצלחתי לכתוב שירה. קינאתי קנאה עזה בחבריי המשוררים והאמנים שידעו להפוך מלים לסיפור עוצמתי.
האמנתי בכוח המלים לחולל מפנה בתודעה.
לפני למעלה מעשור, מישהי הציעה לי לכתוב בלוג על השילוב המופלא של מוסיקה בחיי הארגונים. התחלתי. ובדרך גיליתי שפוסטים שהיתה להם חשיפה גדולה יותר היו דווקא פוסטים 'טעונים' ברגשות עזים: אושר, התפעלות, כאב, געגוע, כעס... טוב, כעס זה נושא הכי פופולרי- ולכן למדתי לכעוס, לפחות על הנייר.
עם השנים, פתחתי עסק בתחום ייעוץ קריירה, ייעוץ ארגוני וגיוס ברשתות החברתיות. היכולת שלי לייצר פוסטים 'נוגעים' הפכה לכלי פנייה ללקוחות. נוצרו 'תבניות כתיבה' שלתוכם נכנסים התכנים. בעצם, הפוסטים נוצרים לבד אחרי התנסויות שונות, מול יחידים ומול קבוצות.
מטרת הפוסט היא להעביר מסר אחד קצר וברור לקורא.
**************
פתגם ברוסית אומר שמכונית זה לא מותרות אלא אמצעי תחבורה.
אז כן, גם שכתוב או שדרוג או כתיבת קורות חיים מזמן הפכו למצרך כמעט חיוני בחיי מחפשי עבודה- ובצדק. כדי לפרוץ את החומות של תהליכי הגיוס- חומות ממוכנות ואנושיות- העובדים ואנשי המקצוע פיתחו טקטיקות משוכללות, ואחת מהם היא כתיבה שיווקית של קורות חיים. זהירות: לא בכל מקרה היא אפקטיבית. ולא, אני לא מדברת על מקרה שבו אין שום דבר משותף בין טופס קורות החיים לבין מי שעומד/ת מאחוריו שגם הוא נפוץ.
והסיפור הולך ככה.
סיון התמודדה על תפקיד בכיר במוסד ציבורי. היא פנתה אליי בתלונה:'קורות החיים שלי שודרגו לאחרונה בחברה מובילה, אך הם לא מוצאים חן בעיניי'- אמרה. הבטתי בקורות החיים- והם היו לכאורה תקינים לחלוטין: פסקת מבוא עם ציון התמחויות והישגים, אחר כך תפקידים שסיון ביצעה- במלוא הדרם, רווי מלות מפתח, דוגמאות ו- קורות חיים שמשאירים טעם של עוד. ביטויים שיווקיים מפוצצים כמו 'הובלת מהלך…' או 'בניית אסטרטגיה' ו-ROI'' אפילו 'KPI' הביטו עליי מכל שורה.דבר אחד פעוט ששמתי לב אליו והוא הפריע לי- שהפסיקים לא במקום. אני רגילה שזה מפריע רק לי- מה לעשות, החינוך הרוסי שלי… אמרתי לסיון שאין מה לדאוג. וחוץ מזה, אמרתי, הרי מזמינים אותך לראיונות. מה עוד את רוצה???
סיון התעקשה וביקשה לבדוק את קורות החיים שלה פעם נוספת. אמרתי לעצמי שאני מבזבזת את הזמן של עצמי. אבל, התחלתי לקרוא.
צלצלתי לסיון למחרת בבוקר ואמרתי לה שאני רוצה לשכתב את קורות החיים שלה פעם נוספת.
מה מצאתי שם שגרם לסיון לנוע בחוסר נוחות בכיסא?
1. שגיאות כתיב. אל תזלזלו, אף אחד מאיתנו לא חסין, גם אני… בהחלט, יש מצב לכתוב 'ניתור' במקום 'ניטור', Gant במקום 'Gantt' ו- 'Rod Map' במקום 'Road Map'. אבל 'המכללת עמק יזרעאל', 'בניות של מערך הלוגיסטי' (שגיאות סמיכות) יחד עם 'Menagement'- זה היה בשבילי too much.
2. שגיאות תחביר ומינוח. 'ניהול ייצור ומסיבות עיתונאים', 'בניית תקציב ומסרים שיווקיים' (זה נשמע כמו 'בניו יורק ירד גשם ושני ישראלים'), 'עיצוב Road Map עפ"י KPII ' – כל אלה מפריעים לנו, אך ספק רב אם אנחנו מודעים לסיבה לכך בעת הקריאה. ניסוי מפורסם שבדק את השפעת המסרים התת- סיפיים (Subliminal messages) כאשר לנבדקים (שצפו בסרטים בקולנוע) העבירו מסר ממוקד וחזק שכלל מלים או תמונות של קוקה- קולה ופופקורן לאלפיות שנייה בלבד, מכירות קולה ופופקורן בקולנוע עלו. מסר תת סיפי מורכב מתמונה או מלה שמוצגת לזמן קצר, כך שקולט המסר אינו מודע לו. קריאת קורות חיים לפעמים הופכת להיות קריאת מסרים תת- סיפיים. כי המגייס/ת מביט/ה בקורות החיים במשך 8-20 שניות בלבד ולא קורא/ת כל משפט מילה מילה בסדר הנכון. עד כה, לא נעשה ניסוי בו העבירו לנבדקים מסרים מבלבלים- אך אני משערת שהם היו גורמים לנבדקים לאבד את כיווני המחשבה- וזה בדיוק מה שקרה להבנתי במקרה של קורות החיים של סיוון.
3. התאמה לתפקיד- לא רק ברמת המלל. לתפקידי ייצור, הנדסה ו- QA אין כל חשיבות בעיצוב. אולם, לתפקידי ניהול, שיווק, מרקום, אדמיניסטרציה, משאבי אנוש, עריכת דין ובוודאי עיצוב גרפי ותחומים נוספים עיצוב הדף עשוי להיות קריטי! וזאת מכיוון שבתפקידים האלה אסתטיות היא חלק בלתי נפרד מהעשייה המקצועית. תארו לכם מנהלת שיווק שתבזבז משאבים רבים על פרסום מכיוון שהיא אינה מבינה מהי נראות נכונה?
וישנם פרמטרים נוספים שראוי לשים לב אליהם, כגון מבנה תפקיד, חוסר התאמה בין ערכים אישיים של האדם לבין קורות החיים, חוסר התאמה למשרות ועוד.
האמת היא, שכשמראיינים שאלו את סיון, היא הרגישה לא נוח עם ההגדרות והמשפטים- ויצרה שלא במודע פער עצום בין ההסבר שלה לבין הניסוחים ומלות המפתח של קורות החיים- מה שכנראה הוביל את המראיינים שלה למסקנה שסיוון לא מתאימה לתפקיד.
מאחלת לכולנו למצוא עבודה מהר!
יעל אוספובט http://odp.co.il/
Comments