Blue-Stripe.png

פרק 16: איך מנהלים קריירה בעולם העבודה החדש

עם נירית כהן - מומחית לעיצוב קריירה בעולם החדש. מחברת הספר: "המדריך לקריירה בעולם משתנה". לשעבר מנהלת משאבי אנוש באינטל.

נירית משתפת בסיפור הקריירה האישי שלה תוך מתן טיפים לניהול קריירה אקטיבי הדרוש כיום.

"קריירה זה קול הסיפור": הפודקאסט של אגודת איל"ת (האגודה הישראלית ליעוץ תעסוקתי ולפיתוח קריירה ) מיועד למתלבטים בתחום הקריירה בשלבים השונים של החיים.

מנחה: ענת רונאל מטלון- יועצת קריירה ומנחת קבוצות.

האורחת, נירית כהן - מומחית לעיצוב קריירה בעולם החדש, מרצה ויועצת לארגונים ולמערכות ממשל בתהליכי טרנספורמציה. עבדה כמעט 30 שנה באינטל במשרות ניהול בכירות בישראל ובעולם, מהן עשור כסמנכ"ל משאבי אנוש של אינטל ישראל, כותבת טור שבועי על עולם העבודה המשתנה ב"דה מרקר" (ובעבר בגלובס) ומשדרת פודקאסט  בשם "הייטק בפקקים".

נירית מובילה שיח חדשני על עולם העבודה המשתנה והאופן שאנחנו משתנים אתו – בקריירה, בארגון, בחינוך.

סיפור הקריירה האישי של נירית מתחיל בכך שכילדה, רצתה להיות רופאה ולרפא את הסרטן אך הוריה אמרו שרופאה ומשפחה לא עובד יחד. בגלל שידעה כמה שפות, חשבה להיות מתורגמנית סימולטנית, והיות שאלה לימודים המחייבים תואר, היתה צריכה תואר ראשון ובחרה בכלכלה ומנהל עסקים מתוך ענין , וגם כי הוא מקנה בסיס רחב של כלים ומיומנויות. (שהיום אנו יודעים שזה נחוץ - כי אתה לא הולך לעשות כל החיים אותו דבר).

תואר שני עשתה בחו"ל בכלכלת חדשנות וטכנולוגיה (בתחילת שנות ה 90 - הימים הראשונים  של האינטרנט). כשחזרה לארץ חיפשה עבודה ככלכלנית, והתחילה לעבוד במחלקת כספים באינטל חיפה (שהיה אז ארגון קטן).

נירית מספרת שזכתה למנהל מופלא, צביקה בלוטשטיין, אשר היה גורם משמעותי בהתפתחותה, דחף אותה מחוץ לאזורי הנוחות, לימד אותה להיות עובדת בארגון, להתנהל בתוך הדינמיקה הארגונית; איך קוראים את המפה, איך משפיעים בארגון, איך מנהלים את הזמן, מפתחים מיומנויות, וגם פיתוח אישי: לזהות מה הערך שאת מביאה.

היא מדגישה: על כולנו לזהות את הערך שלנו. "תפקידנו לדאוג לכך ששמנו יעלה בחדר בו מתנהלת שיחה (ללא נוכחותנו)  ומחפשים "מישהו ש.."

  • איך התקדמה לניהול משאבי אנוש על אף שלא היה לה רקע בזה?

בהיותה במחלקת כספים חיפשו מנהל/ת משאבי אנוש, התלבטה אם לעבור לתפקיד,  התייעצה עם  דב פרומן - שהיה אז נשיא אינטל ישראל, הוא טען שאינה מתאימה כי צריך שם מנהל בכיר לפתרון בעיה. היות שהכינה מראש שיעורי בית והציעה לו תכנית פעולה -  קיבלה את התפקיד.

לפני שאתם מציעים את עצמכם לתפקיד – הכרחי להכין שיעורי בית, לאסוף מידע ורקע על הארגון והאנשים- ובמידת הצורך אף להציע תכנית.

כעשר שנים כיהנה כסמנכ"ל משאבי אנוש באינטל ישראל (מ 1998) - תפקיד שמאד אהבה בשל היכולת להשפיע על אנשים.

  • נירית מציינת: "אנו מצטרפים לארגון - ועוזבים מנהלים".  כלומר הסיבה לעזיבה פעמים רבות היא כי לא הסתדרנו עם המנהל. כך שבחיפוש  עבודה, חשוב גם לבחור מנהלים (עד כמה שאפשר) לא פחות מלבחור את הארגון.

  • היציבות התעסוקתית שלנו מגיעה מהיכולת שלנו להישאר רלוונטיים, צריך ללמוד כל הזמן, ולקחת אחריות על ניהול הקריירה שלנו. הארגון לא ידאג לנו יותר עד הפנסיה

  • לקריירה יש  מחזורי חיים - הכוללים גם ירידות, אם נדע לנהל אותה, נדע לצמוח ממנה לדבר הבא.

בת 40 הבינה שאחרי 10 שנים כסמנכ"לית משאבי אנוש צריכה לדעת מה התפקיד הבא שלה. ואז מצאה את עצמה בכנס בארה"ב בו ביקשו שתכתוב:

א. מי האנשים שמתייעצת איתם (מי מועצת המנהלים הפרטית שלך).

ב. מה המטרות האישיות שלה בשנים הקרובות.

ואז שאלו: האם אלה האנשים שיוכלו לעזור לכם להשיג את המטרות שלכם? קלטה שכולם מאינטל. אז הבינה שיש עולם ומלואו של אפשרויות בחוץ  ויש צורך ברישות. גם ב"שיחות ללא מטרה"- לפגוש אנשים שרואים את העולם מנקודות מבט שונות משלנו.

בעולם רישתי לאנשים יש תפקיד חשוב בניהול הקריירה שלנו.

מסביבנו יש כ 15 איש בהם נתקלים ביום יום,  וגם רשת חברתית יותר גדולה שצברנו, ויש גם רשת אסטרטגית שלנו - לא עובדים איתם ביום יום אך אפשר להיות איתם בקשר.

סיפר לה עובד שפעם בשבוע אוכל צהרים עם אנשים שאינם מהצוות שלו - מישהו שרוצה לשמוע ולהכיר אותו ואת תפקידו.

ניתן להרחיב קשרים גם דרך הרשת, כמו לפרוש רשת רחבה ומגלים שיש אנשים ועולמות חדשים ומתקדמים. כיום רבים מהאנשים שעובדת אתם פגשה ברשת והפכו לקשרים בחיים.

העולם זז מהר יותר היום. פעם היה צריך לעבוד עשר שנים בחברה כדי שיתייחסו אליך, כיום בעשר שנים תעשו 3 תפקידים ב 3 חברות, (אין כבר חברות ש"לנצח נבנו") כי העולם תזזיתי.

"כל צעד שלי קדימה צריך לקדם יכולות וניסיון שלי, לבנות רלוונטיות תעסוקתית להמשך. צריך לנהל את הקריירה שלי."

היום גם מקובל לעבוד בכמה צורות העסקה- שכיר ועצמאי וכד'.

גם חושבים איך לשלב עבודה עם שאר מרחבי החיים. בונים קהילות במקומות נוספים מלבד העבודה גם כי עובדים יותר מהבית.


טיפים לניהול קריירה בעולם משתנה לסיום:

  • קריירה מנהלים בתקופה יציבה. שם צריך לבנות קשרים עם אנשים (בונים קשרים כשהכל בסדר, לא כשמחפשים עבודה.)

  • לבנות מיומנויות של פוליטיקה ארגונית

  • לפתח את עצמכם מקצועית בעצמכם מעבר לארגון. ההבנה שאין יותר יציבות, ואם מתכננים ליום שאחרי - מי שמזהה ירידה בזמן, ישתמש בה כמקפצה לעבור לשלב הבא.

  • הקריירה בעבר היתה כמו סולם: מסלול מאד ברור. כיום היא כמו קיר טיפוס, זה לא סלול, צריך לבחור איפה לשים את הרגל בשלב הבא. אתם בוחרים!!

  • לא משנה אם אתם יודעים מה תהיו אחרי מה שאתם עכשיו - אתם צריכים לנהל את זה. כולל לא לפחד לצאת לעצמאות.

לסיכום:

  1. הקיפו את עצמכם באנשים גם מעבר לעבודה. יצרו מנגנונים המאפשרים פגישת אנשים מחוץ למקום העבודה - הצטרפו לקבוצות פעילויות נוספות בפנאי.

  2. כיתבו קו"ח בדגש על יכולות וניסיון שצברתם בתפקידים השונים - לזהות איזה ערך אתם מביאים.

כל מה שאתם יכולים לקחת אתכם כשאתם יוצאים מהארגון הוא שלכם.