Blue-Stripe.png

פרק 9 : ניהול קריירה עצמאי גם לשכירים וחשיפה למקצוע ראית חשבון

התפיסה הרווחת היום היא שהאחריות לניהול הקריירה היא שלך, גם אם אתה שכיר בארגון. אף אחד לא ינהל לך את הקריירה- אתה צריך לעשות את זה בעצמך.
כיצד? על כך בשיחה עם רו"ח יוספה צור- שכיום מלווה מנהלים וארגונים ומאמנת אנשים בצמתי קריירה ועם האורחת שלה שושי ברנדווין , אשר שיתפה פעולה עם יוספה ועברה אצלה תהליך יעוץ.
יוספה בהשכלתה המקורית היא רואת חשבון. כשכירה במשך 22 שנה, הייתה מנהלת בכירה באינטל, (חב' הייטק, זרה רב לאומית ), ניהלה את מחלקת החשבות ותחום ניהול הסיכונים שמנתה כ-45 עובדים.
יוספה מסכמת תקופה זו כנהדרת , כי רוב הזמן בחרה לעשות עוד מגוון דברים שמאד אוהבת, הן במסגרת העבודה והן בהתנדבות תוך ניצול הזדמנויות שנקרו בדרכה.
במה עסקה במקביל ? < הנחתה מגוון סדנאות לפיתוח מנהלים ועובדים באינטל.
< הובילה גוף "תא חברות זרות רב לאומיות " בפורום מנהלי כספים, שם היתה אחראית על התכנים ועל שיתופי הפעולה בין הארגונים השונים. < מאד מאמינה במנטורינג ושנים רבות שמשה כמנטורית למנהלים. במשך השנים אימצה מנטורים השונים ממנה, כדי ללמוד ולקבל פרספקטיבה שונה. לפגישות היתה מגיעה עם סוגיה בה רצתה לקבל נקודות מבט נוספות. כשלמדה אימון (קואוצ'ינג) השתמשה בכלים הללו כמנטורית לאחרים.
< דרך אינטל שימשה כדירקטורית (חברת ועד מנהל) בעמותה שת"פ בין אינטל לג'וינט ובעקבות זאת נהנתה לפגוש מנהלים ועובדים בארגונים נוספים, ולהרחיב את מעגל הנטוורקינג שלה.
אוהבת לצאת מהמעגלים הפורמליים של העיסוק שלה.
< יזמה והובילה פרוייקט התנדבות : "מתנה – מראה" שקשור להנגשת שוק העבודה בפריפריה, במטרה לעזור לצעירים שידם אינה משגת בשילוב עם מרכזי "צעירים". הם מגיעים לאינטל לחצי יום, מצמידים לכל אחד שני מראיינים מנוסים שעושים סימולציה לראיון עבודה להתנסות בחוויה הזו, מקבלים טיפים לכתיבת קו"ח ולבסוף מקבלים משוב -מה לשמר ומה לשפר.
< פרויקט אחר שיזמה: "מתיאוריה לפרקטיקה" באקדמיה - בשיתוף החוג לחשבונאות באוניברסיטת ב"ש, בו נעשה חיבור בין התיאוריה שלומדים לעבודה המעשית בחב' רב לאומית כמו אינטל.
המסלול שלה לא היה מתוכנן - ניצלה הזדמנויות באינטל שהביאו אותה למקומות חדשים, למשל להדריך בקורסים למנהלים ולשמש כדירקטורית.
היא רואה בהתנדבות הזדמנות לטעום עוד עולמות, לראות אם "טעים" / מתאים לנו..
כל העיסוקים האלו הגדילו את ארגז הכלים שלה שסייעו לה גם לחיים שאחרי אינטל.
• את גם רצה מרתון... למה?- הכל במקרה, לפני 11 שנה ב 2010. זה התחיל ממרוץ NIKE לילה ואח"כ הצטרפה לקבוצת רצות שהתחייבו לרוץ מרתון. בהתחלה לא ידעה איך תצלח את המטרה הזו . לקחה מאמן בשיטת גלואיי המאפשרת להכין אנשים שאינם רצים, לרוץ מרתון בסגנון אינטרוולים.
רואה בזה גם קשר לקריירה- קודם הצבת מטרה, ורק אז לחשוב איך להגשים אותה, "אפקט פגמליון" אמונה שמגשימה את עצמה,
"הכל בראש"- כמו שצוברים קילומטרים בהכנה למרתון , גם בקריירה צוברים מיומנויות שמאפשרות לפרוץ גבולות .
• איך בחרת בעיסוק הזה (ראית חשבון) ? חשבה ללמוד מתימטיקה כי אהבה, ירדה מזה ואז התלבטה בין לימודי ראית חשבון לעבודה סוציאלית. לא ידעה איך לבחור- פנתה ליעוץ למכון הדסה , אמרו לה שמתאימה לשניהם.. בצבא היה קצינת ח"ן תנאי שירות ב 8200, ראתה כמה נשחקה במעורבות אישית בקשיים ואז החליטה שלאורך זמן לא מתאים לה להיות עו"ס.. ובחרה ראית חשבון. שמחה שבחרה במקצוע הזה.
• מה אוהבת במקצוע ראית חשבון?
• זה מקצוע שמאפשר להתפתח לכל מיני עיסוקים שונים. מנכ"ל של חברה/ עמותה או מקצוע יותר חשבונאי- מנהל כספים/ דוחות כספיים, אנליסט בכיר, מקצוע שמאפשר מגוון אפשרויות. מאפשר עבודה עם אנשים . מקצוע שנראה אפור אך יכול לפתוח המון כיוונים .
אף פעם לא עשתה רק דבר אחד, בנתה את התפקיד לפי העדפות שלה.
אחריות שלך לבקש – לא יתנו לך לבד.
• האורחת של יוספה היא שושי בנדווין , ששיתפה פעולה עם יוספה ועברה אצלה תהליך יעוץ – שושי היא רו"ח ומשפטנית, (תואר שני מדיניות ציבורית) חרדית, נשואה ואמא ל 6. פעילה בקידום נשים חרדיות בעולם התעסוקה, מובילה מיזם חברתי שלה "מפרי ידיה" – קידום תעסוקתי לנשים חרדיות. בעבר היתה חשבת "בקרן היסוד" וכיום ב" ג'וינט", כי חשוב לה לעבוד בארגון עם מטרה חברתית. משמשת גם כדירקטורית בחברה ציבורית ומלווה בקורס אקדמי בהדסה. גם היא משלבת כמה דברים במקביל. מציינת שלמדה מיוספה שאתה לא חייב להיות רק דבר אחד, אפשר במקביל, יכול דבר מרכזי ועוד דברים מסביב. אתה לא חייב לוותר על דבר השני. גם כאמא למשפחה גדולה ממליצה להפריט דברים, דברים שאת פחות טובה בהם תלמד להאציל סמכויות. למשל מעסיקה עוזרת בבית ומאצילה סמכויות גם בעבודה.
טיפים של יוספה לניהול קריירה עצמאי לשכירים: 1. בכל תפקיד הכי מעניין/ בכיר יש תחומים אפורים. רק אתה תוכל להפוך את התפקיד כמעניין עבורך. מנהל לא יעשה זאת עבורך. אתה בונה את התפקיד.
2. זהה הזדמנויות ונצל אותן. כך תוכל להתפתח
3. תן הרצאה בנושא שמעניין אותך - נותן לך התנסות בעמידה מול קהל וחושף אותך.
4 למידה מתמדת בכל מיני אמצעים ( לאו דווקא אקדמיה) כל מיני קורסים, גם ברשת,
5. התנדבויות מבוססות ידע ונסיון. הכן את עצמך לקראת תפקידים שמעניינים אותך .
6. להיות חבר בדירקטוריונים / פורומים שונים
7. לאמץ מנטור, יכול להיות עמית שלך לעבודה. שחווה דילמות שונות
8. מיתוג עצמי , גם לשכירים חשוב , מה אתה רוצה שיאמרו עליך כשאתה יוצא מהחדר, כדאי להכין את "נאום המעלית " שני משפטים.
9. לפתח ולתחזק רשת נטוורקינג יציבה - לא לחכות ליום סגריר. לשמור על קשר עם אנשים, להרים טלפון מידי פעם.
10. שכל אחד ימצא דרך לזהות נטיות תעסוקתיות שלו , מה עושה לנו ברק בעיניים? שידע מהן , יוכל לבחור עיסוקים , תפקידים, התנדבויות. בואו נזהה מה אנו אוהבים, אנשים עם אותה השכלה לא אותו דבר מלהיב אותם.
טיפים של שושי : כל אחד יכול לצאת ממקום מאתגר ולחשב מסלול מחדש , לנצל הזדמנות. לקחת מנטור לרוץ איתו. אפשר גם וגם/ סלאשריות.
לסיכום: קחו אחריות על ניהול הקריירה שלכם, אף אחד לא יעשה זאת עבורכם.