top of page

"הפלוס בשישים בירושלים" - מרכז תעסוקה לגילאי 60+ מנוחה גלברט

בחודש מאי 2015 הוקם בירושלים מרכז "הפלוס בשישים", שמטרתו לסייע למבוגרים (בני 60+) המעוניינים להשתלב בעבודה בתחום משמעותי להם.

הרעיון להקמת המרכז עלה בעקבות העלייה בתוחלת החיים, שגרמה לכך שמשנה לשנה שיעורם של הגילאים הנ"ל באוכלוסייה עולה, ולרבים מהם יש רצון ויכולת להמשיך לתרום בתחום התמחותם או לעבוד לשם פרנסה ו/או עניין. מחקרים גם מצביעים על העובדה שתעסוקה בגיל זה מעצימה את הפרט ומשפיעה לטובה גם בתחומים כגון: בריאות, דימוי עצמי, קשר עם הסביבה, שימור היכולת המנטלית ועוד.

מרכז "הפלוס בשישים" מסייע למעוניינים במציאת פתרונות תעסוקה במקצועות מגוונים המתאימים לרצונם, לרקע המקצועי ולכישוריהם האישיים. פעילות המרכז מיועדת במיוחד לאלה המתקשים למצוא עבודה בעצמם, וזקוקים להכוונה והפניה למעסיקים.

השתתפות בתוכנית היא ללא עלות לפונה.

לתכנית "שילוב עצמי בעבודה" מספר מרכיבים, החל מהדרכה והכוון תעסוקתי:

  • קליטת הפונה, בירור מניעיו ומגמותיו התעסוקתיות, וסיוע בגיבוש כיוונים תעסוקתיים אלטרנטיביים

  • הדרכה בהבנת כיווני ההתפתחות והמגמות האפשרויות בשוק העבודה לצורך בניית תכנית תעסוקתית אישית להשגת יעדיו

  • הדרכה ואימון בחיפוש עבודה – שימוש באמצעים מגוונים למציאת עבודה

  • הדרכה בתהליכי ההשתלבות במקום העבודה שבחר.

שירותים נוספים הניתנים במרכז:

  • ליווי ותמיכה אישיים במהלך חיפוש עבודה ולאחר ההשתלבות

  • פיתוח עיסוק מתאים לגיל המבוסס על הידע והניסיון התעסוקתי- שינויים בקריירה בגיל המבוגר

  • פעילות קבוצתית לקראת יציאה מחודשת לשוק העבודה

  • כיצד להגיע למעסיקים רלוונטיים

  • כתיבת קורות חיים אפקטיביים והכנה לריאיון קבלה לעבודה, כולל סימולציות

  • אפשרות להשתתפות בקורס יזמות

להלן מספר תיאורי מקרים של לקוחות שפנו למרכז "הפלוס בששים":

רות [1], בת 68, הייתה במשך 42 שנה אחות מוסמכת בבית חולים. לאחר פרישתה, הרגישה רות כי יש לה עוד הרבה מה לתרום מעצמה. כשהגיעה אלינו רות חיפשה משרה חלקית ופחות תובענית ממשרתה הקודמת. לאחר שעברה שיחת הכרות אישית (אינטק) והכוונה תעסוקתית, רות השתלבה בסדנת הכנה לעולם העבודה. לאחר הסדנא, השתתפה גם במספר ימי חיפוש עבודה פעילים, אך הרגישה "תקועה".

אחד החסמים העיקריים של רות היה שהיא הרגישה שהידע שלה במחשבים לא מספיק טוב וימנע ממנה להשתלב בשוק העבודה. לאחר מספר מפגשים נוספים, בהם עבד הצוות המקצועי של המרכז עם רות מעט על כישורי המחשב שלה, הבינה שהיא רק הייתה זקוקה ל"רענון". לאחר מכן, הופנתה לשיחת ייעוץ אישית עם אחת המנחות הבכירות של מכון שיפור. בעקבות השיחה, יצרה רות קשר עם משרד הבריאות, וכיום היא עובדת כעורכת סקרים בנושא מחלות זיהומיות.

*****

הילרי, בת 68, הגיעה למרכז לאחר כמה שנים שלא עבדה. אמנם הילרי חיה הרבה שנים בארץ, אך היא בקושי דוברת עברית. ההתרשמות מהילרי הייתה שהיא מלאת ניסיון בתחומה, מינהל ומכירות, אך מעֵבר לחששותיה לגבי אפשרויות העסקה בגילה, החסם הוחרף בגלל קשיי השפה. כאשר ניסתה להשתלב בסדנא, נכחה שקצב הדיבור הקשה עליה את ההשתתפות. לכן, קיבלה הילרי עזרה פרטנית יותר: תרגום קורות החיים וג'וב קלאב אישי. בעידוד שלנו, יצרה הילרי קשר עם המעסיק הקודם שלה, על מנת להפעיל את רשת הקשרים האישית שלה והשתמשה בה לחיפוש ולמציאת עבודה חדשה. כיום עובדת הילרי כמזכירה במפעל ליצור תכשיטים המתמחה בשיווק לחו"ל.

*****

יעקב, בן 60, עבד למעלה משלושים שנה כטכנאי קול ומפקח שידור באחת מחברות התקשורת הגדולות. יעקב יצא לפנסיה מוקדמת אך לאחר זמן קצר בבית, החליט ששגרת הפנסיה איננה מתאימה לו, והגיע אלינו למרכז על מנת לחזור כמה שיותר מהר לשוק העבודה. החסם העיקרי שבו נתקל יעקב הוא העובדה כי במשך שלושים שנה הוא לא חיפש עבודה, ולא ידע בכלל איפה להתחיל. לאחר פגישת הכרות ראשונית שכללה הכוון תעסוקתי, החליט יעקב שהוא רוצה לנסות תחום אחר לגמרי ולפנות למלונאות.

יעקב הצטרף לסדנא במרכז הפלוס בשישים על מנת לרכוש את כל הכלים הדרושים לו להשתלב בצורה הטובה ביותר בשוק העבודה. לאחר הסדנא, הגיע למספר ימי חיפוש עבודה פעילים, במסגרתם קיבל עזרה גם בבניית קורות חיים המותאמים למשרה אליה כיוון. במסגרת הקשר של המרכז עם מעסיקים בירושלים, הופנה יעקב למשרה במלון קטן במרכז העיר. יעקב הוזמן לריאיון, וכיום הוא עובד כפקיד קבלה במלון.

*****

צוות המרכז מורכב אנשי מקצוע בתחום פיתוח משאבי אנוש, אנשים עם ניסיון והשכלה בתחומי מחקר, הדרכה ופיתוח, שהם גם מרצים במסגרות אקדמיות בתחום זה. לכולם תארים אקדמיים מתקדמים בתחומים סוציולוגיה, פסיכולוגיה, כלכלה, מינהל עסקים והנדסת תעשייה וניהול.


מרכז "הפלוס בשישים" הוא מיזם משותף של ג'וינט אשל, הקרן למפעלים מיוחדים במוסד לביטוח לאומי, עיריית ירושלים ומכון שיפור.

מנוחה גלברט, מנכ"ל מכון שיפור ומנהלת המרכז "הפלוס בשישים"

לצפייה בסרט תדמית של המרכז: https://www.youtube.com/watch?v=C2PHicCeZz4

[1] כל שמות הפונים הם בדויים.

bottom of page