top of page

איך הגעתי לבלוגינג בינלאומי בחיפוש עבודה

"מה זה 'בלוג', שאלתי?"

"זה קיצור ל'ווֶבּלוג'. כמו יומן שמפרסמים באינטרנט.

זה היה בשנת 1999. סיימתי את התואר הראשון במדעי המחשב ב1997, עליתי ארצה מקנדה, התחלתי וסיימתי שירות בצה"ל של שנה אחת, ועבדתי כמנהל בפיתוח אתרים עבור חברת אמזון בפריז.

"יומן מכוונן? מה הסיפור? זה רק עוד אתר אינטרנט."

לקח לי 7 שנים לענות על השאלה.

בשנת 2006, מצאתי את עצמי שוב בפריז, שם "צומצמתי" מעבודתי כמנהל פרוייקטים בכיר ומנהל פיתוח אתרים עבור חברה מתחרה באמזון. שמחתי על הפיטורין כי אני ואשתי רצינו לחזור ארצה על שני ילדינו.

שמחתי גם ללמוד עוד על משהו חדש: בלוֹגינג. בשבע השנים האחרונות הבאזז על בלוגינג המשיך להתגבר, מיליונים התחילו בבלוגינג, אך טרם הבנתי למה? כמו איש טכני טוב, ידעתי שהדרך הטובה ללמוד היא בעשייה.


אבל על מה לכתוב בלוגינג?


זה היה קל. חיפשתי עבודה בארץ, אז אכתוב בלוג על חיפוש עבודה! באותה תקופה עדיין לא הייתי מומחה בנושא זה, אך צברתי נסיון בחיפוש עבודה מספר פעמים, עבדתי כמנהל שהעסיק עובדים בשיתוף עם עמיתים בתחום משאבי אנוש, כך ששני צדדי המתרס היו מוכרים לי. היה לי מה להגיד, וידעתי שהנושא עוד יתפתח אצלי כאשר המשכתי לחפש עבודה בארץ.


חיפשתי בלוגים אחרים על חיפוש עבודה בארץ, אך לא מצאתי אותם, לא באנגלית ולא בעברית. היו מספר חברות השמה שפרסמו מאמרים אחדים באתרים שלהם, אך לא באופן סדיר במתכונת של בלוג.

איזה יופי! אז עמדתי להיות הראשון בארץ שיכתוב בלוגינג על חיפוש עבודה.


החלטתי לכתוב בלוגים באנגלית כי זו השפה הנוחה לי ביותר לכתיבה. בכפוף למגבלה זו, שיערתי שרוב הקוראים יהיו עולים חדשים, לפני ואחרי עלייתם ארצה. אולי אחר כך יצטרפו קוראים צברים, אך לא חשבתי יותר מדי קדימה.

אז, לא היה לי מושג כמה זמן אעסוק בבלוגינג. רק רציתי לעזור ולהיעזר בחיפוש עבודה על ידי קהילה כלשהי שתתגבש סביב הבלוגים. אם בכלל אגיע לשלב זה. אולי אפסיק לכתוב לכשאמצא עבודה?

בדצמבר, 2006, העליתי את הפוסט הראשון של JobMob. הוא בכלל לא נגע בחיפוש עבודה, והקשר היחיד עם הארץ היה שהזכרתי את שמעון פרס, אך לא היה אכפת לי. רציתי רק להתחיל בבלוגינג וליצור מידה של תנופה. העליתי את המאמר הראשון שנגע בחיפוש עבודה כעבור כמה ימים.


במרץ, 2007, הייתי מספיק מרוצה עם התקדמותי כדי להשיק JobMob באופן רשמי עם מודעה לעיתונות, דבר שגרר הופעתי ב-Jerusalem Post . אז היו פחות מ-100 מנויים ל-JobMob, כולל הרבה חברים ובני משפחה.

כעת, לקראת מרץ 2017, התחלתי לתכנן את חגיגת העשור של JobMob.


הרבה השתנה בעשור האחרון: חזרנו ארצה, נחתנו באשדוד. המשפחה גדלה, עכשיו יש לנו 5 ילדים. לגבי עבודה, ניסיתי פעמיים לפתח סטארט-אפ, אחד קשור לחיפוש עבודה ואחד לא קשור, ושני הניסיונות נכשלו. אך לאורך כל הדרך, ה-JobMob היה פעיל. פעם זה היה ניסוי למידה, כעת זה עסק.


ה JobMob היה מכוון בתחילת הדרך לישראלים ולישראלים שבדרך. כעת האתר גדל בעיקר בחו"ל, וכתוצאה, התכנים פחות מתמקדים בסוגיות ישראליות. הדומיין co.il אכן מרתיע אנשים (עקב הסימון הזר), וזה מקשה על מנועי חיפוש כמו גוגל שהמדיניות שלהם היא לתעדף תכנים מקומיים ולא זרים, אך מאידך הוא מושך יהודים וציונים. אך כאשר מאמרים מ-JobMob התחילו להופיע בבלוגים לא ישראליים ובאתרים אחרים, מנועי החיפוש נערכו לכך, וכבר אין כל כך פגיעה בהיקף הביקורים.


תכני הבלוג התפתחו בצורות נוספות. בתחילת הדרך, הייתי משתף את הקוראים בחוויות ובדעות שלי ועדיין עושה זאת, כעת יש מומחים, תיאורי מקרים, מדרכים לחיפוש עבודה, ומשאבים בעלי ערך לקוראים, בין עם נערכו על ידי או על חברי הצוות שעובד אתי, או בין עם מועברים על ידי מחברים אורחים ונותני חסות.


הגישה שלי כלפי חיפוש עבודה בארץ ובינלאומית השתנתה עם הזמן, אך לא כמו שהיית חושב. האסטרטגיה המבוססת על היצע השוק ועל מיתוג אישי שאני ממליץ עליה ומלמד אותה הצליחו לי בחיפוש עבודה שלי לאחר השירות הצבאי שלי, גם בארץ וגם בחו"ל. יש תמיד כלים חדשים ליישום אסטרטגיה זו, וכן טקטיקות שונות בשימוש בכלים האלה, אך לדעתי , חיפוש העבודה האידיאלית עדיין זה שבו המעסיק מחפש אותך ולא להיפך.


כבר שנים אני מספר לקוראים שלי שהם זקוקים לבמה ציבורית כדי לחשוף את כישוריהם באופן קבוע: מקום בו מגייסים וציידי ראשים יוכלו לאתר אותך בקלות, להתרשם מיידית מכישוריך, ואז להציע לך עבודה. עבורי ועבור אחרים מקום זה הוא הבלוג. יצירת בלוג עשוייה לעבוד גם בשבילך, או לחילופין ערוץ אישי ביוטוב, פורום פופולארי בתחום שלך, פודקאסטים באמצעות iTunes... איפה שנוח לך ליצור תוכן ו(לא פחות חשוב) איפה שנמצא קהל שעשוי להעריך את התכנים שלך.


מעל 11,000,000 אנשים כבר ביקרו בJobMob, מכל ארצות תבל. לא רע עבור יומן מקוונן! האתר עדיין בלוג בעיקרו, אך יש כיום איזור המיועד לחברים פרטיים, ולצד הבלוג יש תמיד ניסויים לגבי מוצרים ושירותים חדשים למחפשי עבודה.


אין לי מושג מה יהיה אופיו של JobMob בעוד 10 שנים, אך תמיד יהיה שם בלוג פעיל כדי למשוך אנשים וכדי שלא יהיה סתם עוד אתר.

****************

[1] כתבה זו נכתבה במיוחד לגליון זה. כתוב במקור באנגלית, תורגם ע"י ב. בנימין

bottom of page