top of page

זרקור על: המרכז לייעוץ לימודי ומקצועי באוניברסיטת תל – אביב - מיכל בלייכר אמיד; עדי לוסקי חסון

לינה (שם בדוי) בת 21, מהמגזר הערבי, הגיעה לייעוץ לאחר סמסטר א' ללימודי תואר ראשון דו-חוגי של מדעי המחשב ופסיכולוגיה. לינה הופנתה לייעוץ בהמלצתו של רכז התמיכה לאוכלוסייה הערבית, לאחר שפרשה מלימודי מדעי המחשב וחוותה קשיים גם בלימודי הפסיכולוגיה. בפגישה הראשונה תיארה תחושה של בלבול ותסכול לאחר חווית לימודים קשה ומטלטלת. היא ציינה כי בתחילת השנה חלתה בדלקת בקיבה, שלדבריה פגעה בתפקודה והיא התקשתה לשבת וללמוד. בלימודי מדעי המחשב הרגישה שאינה מסוגלת לעקוב אחר החומר הקשה ופרשה במהלך הסמסטר מבלי להבחן. מתוך מחשבה שקל יותר להצליח בלימודי פסיכולוגיה, נשארה בחוג זה, למדה למבחנים והרגישה ששולטת בחומר. אולם, לצערה, במרבית המבחנים נכשלה.



במהלך הייעוץ ביררנו כיצד ביצעה את ההחלטה לבחור במדעי המחשב ובפסיכולוגיה ומה היו המניעים שהובילו להחלטה זו. גילינו שהבחירה נעשתה מתוך רצון להוכיח שהיא מסוגלת ללמוד לימודים אשר נחשבים קשים ויוקרתיים ורצתה להיות "מיוחדת" בסביבתה הקרובה. בתיכון נחשבה תלמידה מצטיינת ותמיד שאפה להגיע להישגים גבוהים. ההתמודדות עם המחלה בשילוב רמת הלימודים הגבוהה, גרמו לפגיעה קשה בתחושת המסוגלות שלה ועוררו בה ספקות לגבי יכולותיה הלימודיות.


תהליך הייעוץ נתן מקום רב לתחושות התסכול והעצב בעקבות החוויה הלימודית. התהליך איפשר ללינה להתבונן בעצמה בצורה מודעת יותר ולהכיר בקשייה, לקבל את עצמה ולקחת פסק זמן על מנת לבחון את הבחירה הלימודית מחדש. תוצאות מבחני היכולות תרמו להחזרת הביטחון ביכולותיה. התוצאות הצביעו על יכולות גבוהות הן בתחום המילולי והן בתחום האנליטי לוגי ועל יכולות ממוצעות בתחום הכמותי. יחד עם זאת, היות והמבחנים בוצעו בשפה הערבית, התוצאות הדגישו כי הקושי שלה נובע בעיקר מפערים בשפה, נראה היה שרמת העברית שלה אינה די גבוהה על מנת לצלוח את הלימודים האקדמיים וזה המוקד העיקרי עליו עליה לעבוד לקראת השנה הבאה. במקביל, מבחני הנטיות המקצועיות הצביעו על עניין רב יותר וחיבור למקצועות חברתיים וטיפוליים. באישיותה היא הרשימה כבחורה אשר יוצרת קשר בקלות ומגייסת אמפטיה, היא נוטה להיות מונעת מרגשות, רגישה לסביבתה ומכוונת לאחר וזקוקה לביטוי אישי. היא הבינה שהרצון להוכיח לסביבה עד כמה היא שונה, מיוחדת ומסוגלת, גובה ממנה מחיר רגשי ואולי אף בריאותי כבד. הייעוץ עזר לה להבין שהיא אינה מסוגלת ללמוד או לעסוק בתחומים בהם אין קשר ומגע עם אנשים והיא שואבת תחושת סיפוק ומשמעות מעזרה וטיפול. היא הבינה שעד עתה נמנעה מלפנות לתחומים אלו, רק בגלל שנחשבו בעיניה ובעיני הסביבה הקרובה לה כפחות יוקרתיים וייחודיים. בסופו של דבר היא בחרה לעבור ללימודי עבודה סוציאלית ובסיום הייעוץ אף עברה את ריאיון הקבלה והתקבלה ללימודים.


תיאור המקרה שהוצג מדגים בקצרה את הייחודיות של המרכז לייעוץ לימודי ומקצועי שבאוניברסיטת תל-אביב. לינה היתה במצוקה בשיאה של שנת הלימודים, שלב בו היתה צריכה לקבל החלטה לגבי המשך לימודיה. באמצעות הקשר המידי של המרכז עם הסטודנטים ניתן לה מענה מהיר ומקצועי. הייעוץ אפשר מחד מקום להכלה של הקושי ומאידך גם עזר לה לקבל החלטה ולתכנן את המשך לימודיה.


· שירותי ייעוץ

המרכז לייעוץ לימודי ומקצועי שבאוניברסיטת תל אביב נוסד בשנת 1970 ומעניק שירותי ייעוץ למגוון פונים המתלבטים בבחירת מסלול לימודים ותעסוקה.

מטרת הייעוץ לסייע בבחירה של תחום לימודים או תעסוקה ולאפשר תכנון ההתפתחות העתידית, תוך הכרות עצמית טובה יותר והכרת האפשרויות הלימודיות והמקצועיות הקיימות. הצוות המקצועי של המרכז כולל פסיכולוגים תעסוקתיים מומחים ויועצים תעסוקתיים, והמרכז לייעוץ מהווה מוסד מוכר להתמחות ופרקטיקום בתחום הפסיכולוגיה התעסוקתית.

למרות השתייכותו של המרכז לאוניברסיטת תל-אביב, הייעוץ ניתן גם לפונים שאינם בהכרח מועמדים לאוניברסיטת תל-אביב ומספק מידע על מגוון אפשרויות לימוד בכל מוסדות הלימוד בארץ, לאו דווקא אקדמיים.

המרכז מציע שני סוגי ייעוץ: ייעוץ מלא המורכב משלושה מפגשים ומערכת מבחנים מקיפה, הכוללת מבחני כישורים, שאלוני נטיות מקצועיות ומבחני אישיות, וייעוץ חד פעמי, ללא מבחנים.


· ספריית מקצועות

במסגרת המרכז לייעוץ פועלת ספריית מידע ייחודית מסוגה, המכילה מידע מקיף ממגוון מקורות על כל המקצועות, תחומי הלימוד ותכניות הלימודים הקיימים בארץ. הספרייה מנוהלת ע"י מידענית המומחית בתחום ההשכלה הגבוהה, והמידע שבה מתעדכן באופן שוטף במטרה לעקוב אחר השינויים התכופים בעולם הלימודים ובשוק העבודה. השימוש בספריה מהווה חלק אינטגרלי מתהליך הייעוץ אך ניתן לבקר בה גם באופן עצמאי, תמורת תשלום סמלי.

בימים אלה אנו עוסקים בהקמת אתר אינטרנט לספריה שיאפשר גם גישה מרחוק לתכנים מעולם המקצועות והלימודים.


· סדנאות

ייחודו של המרכז נובע בעיקר מן הקרבה לעולם האקדמיה ומהידע הרב שיש במרכז על עולם ההשכלה הגבוהה. מלבד ייעוצים תעסוקתיים, המרכז מעביר סדנאות אוריינטציה להשכלה גבוהה לבני נוער מהפריפריה, במטרה לחשוף אותם לעולם זה. הסדנא בת ארבע שעות ונידונים בה ההיבטים השונים של עולם ההשכלה הגבוהה בישראל, עולם המקצועות, שיקולים שצריכים להילקח בחשבון בבחירת מקצוע ועוד.

כחלק מהשירותים הניתנים למועמדים ללימודים באוניברסיטת תל-אביב, המרכז מציע סדנאות קבוצתיות במהלך השנה, לרבות בימים פתוחים. הסדנאות עוסקות בקשר בין עולם הלימודים, העבודה, והנטיות המקצועיות. זיהוי ואבחון הנטיות המקצועיות בסדנא יכול להקנות לפונה בטחון בבחירה או להעלות את הצורך בהמשך חקירה ולא פעם מעודד פנייה לתהליך מעמיק יותר של ייעוץ תעסוקתי.


· הפניה לשירותי סיוע נוספים

תחום פעילות נוסף של המרכז לייעוץ לימודי הוא אבחון, ייעוץ ותמיכה רב מקצועית לסטודנטים בעלי לקויות למידה שונות. לא פעם, במסגרת תהליך הייעוץ עולה הצורך בהפניה לאבחון לקות למידה ולסדנאות תומכות למידה כגון מיומנויות למידה, הכנה למבחנים, חרדת מבחנים ועוד, ופעמים רבות התהליך הוא הפוך. אנשים שפנו לאבחון לקויות למידה מבינים כי יתכן והקושי שלהם בלימודים נובע מבחירה לא נכונה של תחום לימודים ויש צורך בייעוץ תעסוקתי. במצבים אלו, הקשר ההדוק בין השירותים הניתנים במרכז ובין חברי הצוות הרב מקצועי מספק מערכת רחבה של תמיכה וסיוע, מאפשר תהליך ייעוץ מקיף ומעמיק.

כאשר בתהליך הייעוץ עולה צורך בטיפול נפשי, הנועץ מופנה לטיפול פסיכולוגי על ידי שירותי בריאות הנפש בתוך האוניברסיטה או מחוצה לה.


מיכל בלייכר אמיד, פסיכולוגית תעסוקתית, המרכז האוניברסיטאי לייעוץ בבחירת מקצוע של אוניברסיטת תל אביב

עדי לוסקי חסון, פסיכולוגית, המרכז האוניברסיטאי לייעוץ בבחירת מקצוע של אוניברסיטת תל אביב



המרכז האוניברסיטאי לייעוץ בבחירת מקצוע של אוניברסיטת תל אביב דקאנט הסטודנטים ע״ש רות ואלן זיגלר. בניין מיטשל, חדר 214 טלפון 03-6409692 שלוחה 4 דוא״ל yeutz@post.tau.ac.il https://deanstudents.tau.ac.il/Consulting-and-Diagnosis/main

bottom of page