top of page

מדור תאורי מקרים: סיפורה של נועה: אימהות, בריאות, וקריירה, שרית ארנון לרנר

נועה (שם בדוי[1]), בת 35, נשואה + 3 (9,7,1), ילידת בריה"מ. בעלה עובד במשרה תובענית ונעדר שעות ארוכות מהבית, כולל נסיעות לחו"ל. במשפחה הגרעינית היא בת יחידה ועלתה לבדה לארץ בגיל 15 לקיבוץ, באמצעות תכנית "נעלה", חווייה שזכורה לה כקשה ביותר. לאחרונה, אביה נפטר לאחר ניתוח ועל רקע מצב בריאותי, שהיה רופף שנים ארוכות. אימה מתגוררת באיזור מרוחק ממקום מגוריה.


נועה למדה עד כיתה ט' בברה"מ ומעידה כי הייתה תלמידה טובה. בכיתה ז' פרצה שם מלחמה ולימודיה נפסקו לחצי שנה. בארץ היא למדה במגמות ביולוגיה וכימיה ובעלת 12 שנות לימוד עם בגרות חלקית. היא רכשה גם תעודת הנהלת חשבונות סוגים 1+2 לפני כשלוש שנים, אך לא עסקה בתחום. לאחר התיכון, שירתה שירות צבאי מלא בתפקיד מפעילת מחשב בחיל הקשר.

עד לפני שלוש שנים עבדה נועה באופן סדיר, אך במהלך הריונה האחרון, אובחן אצלה סרטן שד גרורתי. בעקבות כך יילדו אותה בחודש השביעי, והיא החלה לעבור גם טיפולים כימותרפיים. כיום לדבריה היא מרגישה טוב, אך היא מוגבלת בהפעלת יד ימין בעיקר, סובלת מכאבים ומוכרת כבעלת 72% נכות.


בעבודתה האחרונה, לפני שלוש שנים, בטרם פרצה המחלה, עבדה נועה מספר חודשים בהקלדת נתונים. לפני כן היא עבדה מספר שנים בערוצי טלוויזיה בתפקיד של שיבוץ פרסומות, אך עזבה בשל השעות הארוכות והקושי לשלב את העבודה עם המשפחה.

סיבת פנייה

נועה הגיעה לייעוץ והאבחון בהפנייתה של מזל, עובדת השיקום שלה במוסד לביטוח לאומי, בו מוענקת תמיכה כלכלית ברכישת מקצוע. עובדת השיקום התרשמה כי ככל הנראה קיים פוטנציאל אצל נועה שטרם מומש, וביקשה שאבדוק כיוון הכשרה מתאים עבורה.

בתחילת שיחת ההיכרות פתחה ואמרה נועה: "יש לי רצון לצאת לעבוד, ויותר נכון, לקבל מקצוע. אני לא אדם של קריירה , אני רוצה מקום עבודה שטוב לי, לא צריכה קידום ואני לא שאפתנית. אני רוצה לשלב בית ועבודה ומעוניינת במקצועות שאפשר לעבוד בהם גם מהבית כמו מקצועות המחשב- עיצוב גרפי או בדיקת תוכנה."

תהליך הייעוץ

תהליך הייעוץ כלל שיחת אינטק להכרות; יום אבחון, שכלל מבחני כישורים, מבדקי אישיות ושאלון נטיות מקצועיות; שיחת סיכום בה ניתן לה משוב על האבחון ודיון בממצאים ובהשלכותיהם על הבחירה המקצועית; ושיחת המשך מסכמת, בשיתוף עובדת השיקום. התהליך כולו ארך כחודש. בתחילת התהליך, הדגישה נועה כי חשוב לה לשלב היטב בין בית לעבודה. היא גילתה נכונות ללמוד, כל עוד הדבר ישתלב עם חיי המשפחה.

יחד עם זאת, במהלך התהליך, החלה נועה להרשות לעצמה לשקול עבודה גם מחוץ לבית, ובהתאם ללמוד גם תחומים אחרים שלא ניתן לעבוד בהם מהבית, זאת לאחר שאמה התחייבה לסייע לה בטיפול בילדים, על רקע מות אביה, שלא היה זקוק עוד לעזרתה.


ממצאי אבחון

נועה בעלת פוטנציאל אינטלקטואלי נאות. היא בעלת יכולת טובה בתחום החשבוני. יכולותיה המילוליות בעברית סבירות, אם כי בכתיבתה נופלות שגיאות כתיב. באנגלית שליטתה תקינה וכך גם כישוריה בתחום הצורני. בגישתה לפתרון בעיות ניכרת גישה יצירתית והיא מתמצאת בהפעלת מכשירים ומכונות. בסגנון עבודתה, נועה עובדת בתכליתיות וזריזות, תוך שמירה על סדר וארגון. עם זאת, במצבים חדשים ולא מוכרים, מהירות הביצוע עלולה להוליד תוצרים שאינם מושקעים ומדוייקים עד הסוף. נועה מרשימה גם כאשה תקשורתית ונעימה המשרה אווירה נוחה. היא אחראית ורצינית, מעוררת אמון ומגלה מחויבות למשימות שלוקחת על עצמה. עם זאת, היא רגישה בפנימיותה, בעלת דימוי עצמי פגיע, ואינה די מאמינה ביכולותיה, וזאת על רקע משבר ההסתגלות לארץ וקשיי התאקלמות, לצד בעיות הבריאות, שהתפתחו בשנים האחרונות.


נועה גילתה עניין מחד במקצועות המחשב, דוגמת בדיקת תוכנה, גרפיקה ממוחשבת וכד', שניתן לעבוד בהם גם מהבית. עם זאת, לדבריה, בתור ילדה, התחברה למקצועות הביולוגיה, והספורט וחלמה להיות אחות. כמו כן, בשאלון ההכרות שמילאה, הביעה עניין גם בעבודה עם אנשים ובמקצועות כמו פסיכולוגיה ועבודה סוציאלית, לצד עניין במקצועות הבריאות. בנטיותיה התעסוקתיות (על פי התיאוריה של רו) בולטת העדפה לשדה המדע, ואח"כ במידה שווה, עולה בולטות לשדות הטכנולוגיה והשירותים, בעיקר ברמת שאיפות בינונית.


כאשר ניתחתי את הממצאים, נראה היה שחלום הילדות של נועה להיות אחות יכול להתגשם כעת. חשבתי שדווקא העניין במקצועות במחשב לא יענה על הצורך שלה במגע עם אנשים ולא יאפשר לה לתרום מאישיותה הקורנת. יחד עם זאת, היה צריך עוד לברר את נכונותה להשקיע בלימודים ארוכים, לשאוף לכך ולהתמיד במסלול, עם הקשיים של התמודדות עם צרכי הבית ומצבה הבריאותי.


בשיחת המשוב כשהצגתי בפני נועה את ממצאי האבחון היא גילתה התלהבות ואמרה: "אני מתפלאת איך הייתי ואיך אני עכשיו, הרבה שנים לא חשבתי להשקיע בלימודים ולא הייתי חושבת על לימודים, אם הכל היה בסדר. חשבתי שזה מאוחר ללמוד בגילי וחנקתי את השאיפות שלי, תואר זה כזה חלום!" נועה עדיין הביעה חששות כיצד תשלב את הלימודים עם גידול ילדיה. עם זאת, בעקבות שיחתנו הראשונה, בה התחלתי לבדוק איתה אופציה לעבודות שאינן רק מהבית, היא החלה לגשש אצל אימה לגבי נכונותה לסייע לה בטיפול בילדיה. התברר שבמצב העניינים הנוכחי, אימה תוכל לסייע לה לממש חלום זה. הצעתי לנועה לקראת השיחה הבאה, בשיתוף עובדת השיקום, לברר פרטים על מסלול הסיעוד והעלנו אופציות גם לקורסים נוספים שיכולים להתאים לאפיוניה, כגון שיננית, סייעת לרופא שיניים, ואופטיקה, במידה ובכל זאת תעדיף מסלול פחות מחייב.


לשיחה המסכמת בשיתוף מזל, עובדת השיקום, הגיעה נועה נלהבת לאחר שבררה על תחום הסיעוד ומצאה מסלול ללימודי אחות מוסמכת, שמתאים לאמהוֹת. נועה החליטה בשלב ראשון להתחיל בלימודי אחות מוסמכת, ולהשאיר פתח בהמשך להשלים לימודי תואר, לאחר שתסיים את השלב הראשון. עם זאת, לאור מצבה הבריאותי, בעקבות מחלתה והמגבלה בידה, נותר עוד להמתין לאישור הרופא התעסוקתי. נועה לא ראתה קושי במגבלתה למלא תפקיד של אחות ולא הוטרדה ממצבה הבריאותי. זאת בשונה מאנשים רבים שנרתעים מעיסוק בתחום רפואי, לאחר שחוו את החוויה ממיטת החולה בעצמם. סיכמנו שכדאי יהיה שתפנה עם סיום לימודיה לתפקידים פחות פיזיים כגון בקופת חולים או בטיפת חלב, אך במידה והרופא לא יאשר זאת, תוכל ללמוד גם את אחד הקורסים שהעלינו עוד קודם.


אחרית דבר: בימים אלו לומדת נועה למבחן הפסיכומטרי, לקראת קבלה למסלול לימודי אחות מוסמכת, באישורו של הרופא התעסוקתי.


מחשבות בעקבות תהליך הייעוץ של נועה

· הייעוץ עם נועה עורר אצלי מחשבה לא למהר 'לקנות' הצהרות כגון אני לא 'אשת קריירה', לצד הכבוד לבחירה לשים בראש העדיפויות את טיפוח הקן המשפחתי, במסגרת חלוקת תפקידים מסורתית. הבדיקה העמוקה של הצהרה זו וחשיפה לכיווני מחשבה נוספים, למעשה אפשרה לנועה להיפתח לכיוון מקצועי מתאים עבורה וליצור אצלה איזון נכון בין קריירה למשפחה וזאת על רקע מצבה הבריאותי.

· עוד נראה, שפעמים רבות 'חלומות הילדות רוצים להתממש' וכיועצים יש לנו אפשרות לסייע לכך בתזמון הרלבנטי .

· חשבתי גם שמקרה זה מדגים את ההזדמנות הטמונה במשברים- נועה לא הייתה פונה ללימודים לולא מחלתה והבחירה בהכשרה כאחות התאפשרה, על רקע מות אביה.

תודה למזל רובינשטיין, עובדת השיקום, מסניף ביטוח לאומי נתניה, על ההזדמנות ללוות במשותף את נועה, במימוש חלומה.


-----------------------------


שרית ארנון לרנר, פסיכולוגית תעסוקתית, בעלת מכון פרטי


[1] המקרה מוצג באישורה של נועה.

bottom of page