top of page

מרכז התעסוקה העירוני של תל-אביב יפו – מהרווחה לרווחה, יובל אשכנזי

בינואר 2015 פתח את שעריו מרכז התעסוקה העירוני של תל אביב-יפו. מרכז התעסוקה הוקם בהפעלה משותפת של משרד הרווחה והשירותים החברתיים ועיריית תל אביב-יפו והנו חלק ממיזם משותף עם רשויות עירוניות ברחבי הארץ ובשיתוף משרד הכלכלה ותבת- ג'וינט ישראל. מלבד בתל אביב-יפו, פועלים מרכזי תעסוקה בחיפה, ירושלים, באר-שבע ואשדוד. ערים נוספות צפויות להצטרף במהלך שנת 2016.

צוות המרכז מונה כ-20 עובדים אשר מגיעים מרקעים שונים, ביניהם עבודה סוציאלית, הנחיה, אימון, משאבי אנוש ופסיכולוגיה. מטרת המרכז: לסייע לאנשים החווים קשיים וחסמים בהשתלבות בתעסוקה, בדגש על אוכלוסייה הנעזרת בשירותי מחלקות הרווחה של תל-אביב-יפו ובמקרים מסוימים גם של המטרופולין סביבה. ההפניות נעשות דרך העובדות הסוציאליות במחלקות הרווחה של ת"א-יפו אל רכז הפרט במרכז התעסוקה המשויך לאותה מחלקה ונמצא בקשר צמוד עימן. במידה וישנו פונה ממחלקות הרווחה של מטרופולין ת"א-יפו הזקוק לסיוע של המרכז, אחראית העו"ס האישית שלו ליצור קשר עם המרכז ולבחון יחד איתנו את התאמתו. עיקרון הפעולה של המרכז בנוי על קבלת ההפניה מהמחלקות, אבחון החסם ומציאת ההלימה בין עומק ואופי החסם להיקף וטיב תכנית ההתערבות. המרכז מפעיל מענים שונים המותאמים למסוגלות התעסוקתית של הלקוח, ולאופי החסם המלווה אותו:


· כתיבת קורות חיים או הכנה לריאיון עבודה - במקרים מסוימים מספיק מענה קונקרטי ספציפי כמו כתיבת קורות חיים או הכנה לריאיון קבלה לעבודה––שתי מיומנויות בסיסיות אלו מוכרות לכולנו––אך לא תמיד אנשים מקבלים את ההכוונה הנכונה להצלחה בהן . ככל שהקריירה שלנו מתקדמת, עלינו לדעת להציג בצורה הטובה ביותר את המידע הרלוונטי למשרה המבוקשת. לעיתים, אדם יכול להתאים בצורה מושלמת לתפקיד אך אינו יודע לשווק את עצמו נכון, הן בקורות החיים על מנת לקבל את הזימון המיוחל לריאיון והן בריאיון עצמו: כיצד להתנהג, להתלבש ולהציג את עצמו בצורה הטובה ביותר. בסדנאות המועברות אחת לחודש במרכז שמים דגש על האספקטים הללו - החל ממטרת ומבנה מסמך קורות החיים, דרך דרכי חיפוש העבודה וכלה בדרכים נכונות להתנהג בריאיון.

· אימון אישי או הכוון תעסוקתי – מענה מסוג זה יינתן לפונים בעלי מסוגלות תעסוקתית גבוהה, הזקוקים לחיזוק, מיקוד והעצמה לצורך השתלבות מידית במשרה מקדמת קריירה. במפגשים אלה הפונים מגיעים לרוב עם חסם נקודתי ספציפי עמו הם מתמודדים: חוסר מיקוד בבחירה מקצועית, חוסר תחושת סיפוק, חוסר אמונה בעצמי ועוד. מטרת המענה היא להביא את הפונה במספר פגישות מצומצם להגברת מודעות והבנה של החסם, חיזוק האמונה בעצמי, הבנת היכולות והפוטנציאל האישי ולבסוף, תובנות ודרכי פעולה למימוש הפוטנציאל שלהם בשוק העבודה.


· סדנת אסטרטגיות למידה - מענה עבור לקוחות שעברו בעבר אבחון הפרעות קשב וריכוז וקשיי למידה או שהצהירו על קשיים מסוג זה. בסדנה ובפגישות האישיות המלוות אותה יאותרו חסמים תעסוקתיים הקשורים בהפרעות קשב וריכוז ומיומנויות למידה, וכן יינתנו כלים להשתלבות והתמדה בעולם העבודה.


· מענים קבוצתיים מותאמים אישית לאוכלוסיות ספציפיות כמו: צעירים, אימהות, או מובטלים שלא מוצאים את דרכם חזרה לשוק העבודה. מדובר בסדנאות לאנשים בעלי רקע סוציאלי או תרבותי או חסמים תעסוקתיים דומים. במקרים כאלה כוחה של הקבוצה יחד עם הליווי המקצועי יכול לעשות פלאים ולהביא לחיזוק האמונה ביכולת והמסוגלות התעסוקתית תוך הקניית מיומנויות תעסוקתיות להשתלבות בעבודה.


· ליווי עו"ס תעסוקתי – במקרים רבים לא די בסיוע נקודתי תעסוקתי והחסמים של הפונים חולשים על כל תחומי החיים, מה שמצריך התערבות סוציאלית מעמיקה וארוכת טווח על מנת להתגבר על חסמים אלה. בליווי עו"ס תעסוקתית שהוכשרה במיוחד להתערבויות אלה, נרקם בהדרגה קשר עם הפונה ובראייה אינטגרטיבית של צרכי הפונה נעשה תהליך השינוי.


להלן שלוש דוגמאות הממחישות בזעיר אנפין את מהות התהליכים המתרחשים במרכז:

  • אחד הפונים שעבר בשערי המרכז, נפלט משוק העבודה לפני כ-3 שנים והדרדר למצב של מגורים ברחוב. היחידה לדַרֵי רחוב ביפו[1], אשר עובדת בשיתוף פעולה עם המרכז, הפנתה את הפונה לשיחת אינטייק, בה זוהה כמתאים לתכנית 'סטרייב', תכנית קבוצתית העובדת על התבוננות עצמית וחיזוק האמונה ביכולת ומלווה אנשים חזרה לשוק העבודה. הפונה נכנס לתכנית אינטנסיבית של חודש, בה עבר תהליך של העלאת הביטחון העצמי, התנסות באינטראקציה חברתית חיובית וצבירת חוויות הצלחה, ולאחר תהליך של התבוננות עצמית ושיח מעמיק על קריירה ניסח לעצמו חזון תעסוקתי ל-5 השנים הבאות. מתוך החזון שיצר, גזר לעצמו הפונה משרת כניסה אשר תכוון אותו למימוש אותו חזון. בעזרת התהליך, הליווי והפידבק החיובי שקיבל בקבוצה, קיבל את הביטחון לעשות שינוי תעסוקתי מיידי ולהשתלב בתחום אותו רצה בתום שבועיים מסיום הסדנה.

  • פונָה נוספת שנעזרה בשירותי המרכז היא צעירה שסיימה שירות לאומי ולא ידעה לאיזה כיוון קריירה לפנות, האם להתחיל לעבוד או ללמוד והאם בכלל מסוגלת לכך. היא סיימה בגרות חלקית ועבדה מספר שעות בשבוע עם ילדים, אך לא האמינה בעצמה והרגישה שזה לא כיוון הקריירה שרוצה להמשיך בו. בתהליך קצר של הכוון תעסוקתי, היא למדה על עצמה ועל עולם העבודה. חקרה את יכולותיה ותחומי העניין שלה ביחס לעבודות הקיימות בשוק והופנתה להישגים להשכלה גבוהה להשלמת בגרויות תוך הכרה בקשיים שלה. במקביל היא מצאה משרה משרדית ששאפה אליה ותוך חיזוק האמונה בעצמי והכרה ביכולותיה תכננה את פיתוח הקריירה שלה.

  • פונָה נוספת, מבוגרת בעלת אחוזי נכות, הגיעה בתחושת תסכול גדולה מאוד והופנתה לליוויה של עובדת סוציאלית תעסוקתית. הצורך שעלה במפגשים הוא תעסוקה מכבדת ומכניסה. הפונה הבינה כי היא לא מתאימה לשוק החופשי, אך לאחר ביקור במספר מפעלים מוגנים, הבינה כי גם מענה זה אינו מתאים לה ואינו הולם את כישוריה ואת רצונה להשתכר בכבוד. בעזרתה ובליוויה של העו"ס התעסוקתית נפגשה הפונה עם המרכז הישראלי לתעסוקה, שהוא מרכז המעניק שירותי שיקום תעסוקתיים לשילובם המלא של אנשים עם מוגבלות בתעסוקה. יחד עם צוות המרכז הצליחה הפונה למצוא תעסוקה מתאימה ומספקת והיא תשתלב בה בחודשים הקרובים, במקביל לליוויה הצמוד של העו"ס שתוודא כי הקליטה בעבודה וההתמדה בה עוברת חלק וללא תקלות.


לסיכום, מרכז התעסוקה העירוני הינו שירות ציבורי ייחודי, השונה מזה הניתן על-ידי גורמים אחרים ומרכזי השמה, השמים דגש על הכשרה מקצועית או מציאת עבודה. במרכז התעסוקה מושם דגש על הבנה והכרה ביכולות, העצמה אישית והתמודדות עם חסמיו האישיים של כל פונה על מנת שהלה יוכל להתגבר עליהם, להתמודד עצמאית עם עולם התעסוקה ולפתח את הקריירה שלו על פי יכולותיו, צרכיו ורצונותיו.


יחד עם זאת ועם הרצון שהפונה ימצא עבודה בכוחות עצמו, לעיתים קיימים קשיים מערכתיים שאינם תלויים בפונה, ולכן קיים במרכז מענה קצה של קשרי מעסיקים, אשר יוצר שיתופי פעולה ורותם מעסיקים לצורך השמות והכשרות משותפות, כך שבסיום התהליך במרכז ולפי מידת הצורך, נעשה ,בתיווך המרכז , חיבור בין הפונה למעסיק המתאים לו לצורך העסקה הולמת ומקדמת.


פרטים: דף הפייסבוק של המרכז, טלפון: 03-6207733.


[1] שירות של העירייה והמינהל לשיקום דרי רחוב


יובל אשכנזי, רכז פרט, מרכז התעסוקה העירוני תל אביב-יפו

bottom of page