top of page

סיפור קטן "חזק" למנהלים ועובדים - ביטוי חוזקה בעבודה כצובעת את חווית העבודה - סיגל סער

מה יקרה כאשר תגלה/י חוזקה שלך בתחום העבודה? מה יקרה אם בזכות העבודה תלמד/י על עצמך, חוזקה שלך שלא היית ממש מודע/ת לה? או שתגלה/י מפתח רב-עוצמה לעשות אותה עבודה, עם מפתח חדש שמעניק לך מצוינות בעבודה וגורם ליום העבודה לעבור בזרימה ובסיפוק ובפחות מאמץ עד שזו כבר לא עבודה, אלא הנאה? המאמר מביא סיפור של מורה (רונית) שעברה תהליך של גילוי חוזקות שלה במסגרת פרוייקט ברשת אורט.

*****

בפיילוט שהובלתי ברשת אורט – "משחוק הלמידה" - אסטרטגית הוראה המנגישה את תוכן השיעור כמשחק, פגשתי מורה שעברה בדיוק את התהליך הזה. רגע לפני שאני משתפת אתכם בסיפור שמבחינתי מרגש מהרבה פנים, פיסקה אחת של הגדרות ורקע.

מחקרי הפסיכולוגיה החיובית הכניסו לחיינו מודעות לצורך לחיות "יותר" והוסיפו מילים חשובות השזורות בשפת היום-יום שלנו: מודעות עצמית, משמעות, אושר, סיפוק, מימוש, חוזקות ועוד.

מערכות חינוך וארגונים רבים העלו על "שולחן העבודה" וסדר יומם התייחסות לאקלים ולתנאים מיטביים בסביבת העבודה. יש היום בארגונים "תו איכות" של היותך "ארגון מיטיב/חיובי לעובדך" עם קריטריונים מובנים של מה הופך אותך לכזה, כגון התנהגות ארגונית חיובית (Positive Organizational Behavior – POB) והון פסיכולוגי חיובי (Positive Psychological Capital – PsyCap).

התייחסות לאוטנומיה (זמן לפתח/לחשוב/להציע נושאים שהם לא בפרויקט או בהגדרת התפקיד), לתחושת שייכות, לתרבות של פסק זמן "נושם" (יוגה, מיינדפולנס בתוך יום העבודה), הגדרת חזון שמחובר גם לערך של הארגון ולקהילה ולא רק לפן העסקי.

הפער בין המודעות, הדרישה לחוויית חיים עוצמתית והשימוש "במשפחת מילים" מדוברת, לבין ממש "לעבוד בזה" ולהבין את המשמעות לעומק עדיין גדול. מנהל ועובד שמפנים זמן בלגלות, לחקור ולהתאים: עיסוק, גמול והתפתחות מקצועית, לחוזקות ולצבע האישי של כל עובד ועובד, גוזר אפקטיביות, מקצוענות ונאמנות עובד.

בשל הפער, לא פלא שכגודל הרחבת המודעות והציפיה מהחיים, כך גם גדל היקף הדיווח על חווית התסכול והדיכאון בקרב האוכלוסייה. כאשר המודעות תהפוך לחיפוש ולהגשמה, נדע שהמהפכה הושלמה.

חוזקה היא דפוס חוזר של חשיבה, הרגשה או התנהגות שמאפשר ליישם אותו יישום פרודוקטיבי. חוזקה באה לידי ביטוי בעקומת למידה מהירה והצלחה בתחום. כאשר אנחנו פועלים ומפעילים חוזקה, מלווה אותנו תחושת סיפוק ושמחה. כאשר העשייה שלנו היא בתחום החוזקה, תהיה תחושת זרימה והזמן העובר לא יורגש. נסיים עשייה בתחושה שאנחנו מוטענים ולא מרוקנים רגשית ופיסית. אילו מנהלים לא ישאפו שעובדיהם יחוו חוויה כזו? איזה אדם לא ירצה שחייו יחוו כך בעבודה, במערכות היחסים שלו, ובפעילות הפנאי שלו/ה?

במחקר שערך מכון גאלופ בקרב 198,000 עובדים העובדים ב-7,939 חטיבות עסקיות ב-36 חברות, נשאל: "האם במקום עבודתך יש לך הזדמנות לעשות את מה שאתה מצטיין בו בכל יום?" והתשובה הייתה "מסכים בהחלט". נמצא קשר ישיר של פחות היעדרויות בשל מחלה, פחות הגשת תביעות פיצויים ע"י עובדים, פחות תחלופת עובדים, וקשר ישיר לשביעות רצון ממקום העבודה, עלייה בפרודוקטיביות, ונאמנות לקוחות.[1], [2]

*****

הסיפור המסופר כאן ריגש אותי כי הוא ממש משל לכול מה שהמחקר גילה על "חוזקות". הוא סיפור על מורה, אבל הוא נכון למסגרת של משפחה או כל ארגון, והוא מהווה מסר בעיקר לאדם החפץ להרחיב את רווחתו הנפשית ואת הצלחתו בחיים.

המקרה של רונית

רונית לוסקי היא מורה ותיקה, מעל 20 שנה במערכת, במרכז חינוך ומכללה טכנולוגית, מורה לביולוגיה ולמדעי התזונה. כיום היא מלמדת תזונה במסגרת מגמת "אומנות הבישול" "אורט אדיבי" באשקלון. בתיכון זה, יצירת קשב, קשר ויחסים עם התלמיד הם תנאי להצלחה.

רונית מעידה על עצמה שהיא מאמינה ורואה משמעות בעבודתה, שתמיד השקיעה מאמץ רב למען הצלחת תלמידיה. הייתה תחושת דיסוננס גדולה בין תפיסת המשמעות בעבודה והשקעת המאמץ, לבין הצלחת הכיתה ותחושתה האישית שהמאמץ וההשקעה נראים על ידי ההנהלה.

בשנה שעברה במסגרת ההשתלמות המוסדית בביה"ס אורט אדיבי, עברה רונית השתלמות העוסקת באסטרטגיות הוראה של היחידה לפסיכולוגיה חיובית במנהל לפיתוח והדרכה של רשת אורט, ובשיתוף פעולה עם חברת "אינטרופי", המתמחה בתחום הטמעה ולמידה ארגונית ע"י משחק.

מיד במפגשים הראשונים התחילה רונית לייצר משחקים: משחקי כדור, גלגל מזל, כרטיסיות בינגו, לוטו מושגים, טריוויה, תפזורת ותרשמי זרימה למיקוד הלמידה. חילקה את התלמידים לקבוצות, חילקה כרטיסיות מותאמות יכולת (תלמיד בחר אם הוא מעוניין בשאלה קלה, בינונית או קשה). כמו כן, יצרה רונית מערכת גמולים: סנדוויץ' בקפיטריה, שטרות כסף (של משחק) וגביעים למצטיינים.

מה קרה ארגונית?

כל הכיתה הגיעה בפעם הראשונה במגמה לרמה המאפשרת הגשתה לבגרות בתזונה. הבחינה קשה, רבת מושגים בעברית ובלועזית, דורשת הבנה במרכיבי מזון ויכולת הבעה טובה לשאלות פתוחות. כל התלמידים עברו בציונים טובים וכל זאת בכיתה מאתגרת לימודית והתנהגותית. עד כאן המטרה הושגה – הצלחה דרך שינוי דרכי הוראה.

מה קרה לרונית?

· רונית מעידה שהעבודה הרבה בהכנת המשחקים גרמה לה הנאה רבה (בנוסף להמון עבודה שיש למורה בבית), זרימה וסיפוק.

· רונית נהנתה מאנרגיה מפוצצת של מעורבות ולמידה בכיתה, הצלחה מקצועית והנאה.

· רונית זכתה לנראות והערכה על ההשקעה (שהייתה גם קודם) וקיבלה "צבע" ייחודי בצוות המורים דרך "היצירתיות" שלה - התמקצעות ותחושת שייכות.

· מורים בבית הספר פונים אליה לקבל רעיונות, היא יצגה את בית הספר אדיבי והשתתפה כמרצה אורחת בהשתלמות מחוץ לבית הספר העוסקת ביצירתיות בהוראה.

· רונית מלווה את "מגמת עיצוב השיער" בבית הספר בנוסף למקצועות הכימיה והביולוגיה והופכת את חומרי הלימוד למשחק - גילוי חוזקה והרחבת המיומנות והמצוינות בה.

· "קיבלתי מתנה, אני מאושרת, סוף סוף מצאתי את "המפתח שלי" להצלחה עם התלמידים (שמחה וסיפוק). "הפכתי להיות רונית החדשה".

מילת המפתח היא "שלי" כי לצד ערכים ושפה ארגונית, שהם חשובים לכל הדעות, חשוב לא פחות לגלות, לשמר ולטפח חוזקות אינדיבידואליות התורמות לארגון כמו לעובד.

לאחר ששמעתי ממנהלת ביה"ס אורט אדיבי על התפנית שחלה אצל רונית בעקבות ההשתלמות, נסעתי לראיין את רונית. מעבר למהפך בחוויית העבודה: רגשית, תחושת שייכות בצוות, תחושת מסוגלות והצלחה מקצועית. עניין אותי האם רונית חוותה "גילוי" חוזקה או פשוט העבירה חוזקה מוכרת לגזרה חדשה – העבודה.

חוזקה היא מאפיין אישיותי שיש לו עקבות כבר מגיל הילדות המוקדמת, בגלל שהיא כל כך "שלנו" ואינטואיטיבית לנו, הרבה פעמים אדם לא מגדיר משהו שהוא עושה בשגרה כייחודיות, מצוינות, או כיתרון שלו. פעמים רבות מצוינות בייחסי אנוש, יזמות, רדיפת צדק, יכולת של פרספקטיבה וראית התמונה הגדולה והמורכבות שלה שקופים לנו ואף לסביבה שלנו. אני והסביבה מכירים אותי ואף אחד לא עוצר לגלות אם יש בעשייה הזו גוון או יכולת מיוחדת. כוח עצום יש לארגון שמקיים עצירה כדי לפרק עשייה לכישורים וחוזקות ו"ממסגר מחדש" הצלחה.

יכולת ביחסי אנוש מקפלת בתוכה הרבה כישורים שונים במהותם: איש שיווק שיודע לייצר אמון ראשוני, אחר שמצטיין בשמירת קשר לטווח ארוך ושימור לקוחות, ואת זה שמוצא את המילים הנכונות למכור. רצוי שמילים אילו יאמרו על ידי זה שטוב ביצירת אמון, ואחר שטוב בניצול קשרים, ואחר שיודע להיות מקושר ולרכז הרבה ידע חשוב לארגון, ואחרת שטובה ביצירת קשרים וגיבוש בצוות.

אם יושקע זמן בגילוי וחקירה אישית בצוות, וההנהלה תשקיע זמן בדיוק של ה"צבע" האישי של כל עובד, נוכל להגיע למצוינות, אבל לא פחות חשוב לאנרגיה אחרת בארגון שכוללת מחויבות, שיתוף פעולה, הנאה וזרימה.

הרקע של רונית

רונית היא בת להורים שעסקו בתפירה. הוריה היו אומנים בנשמתם ובעשייה שלהם, ובילדותה עזרה להם בעיצוב וקישוט הבגדים. היא מעידה שהביצוע האומנותי שלה אף פעם לא התקבל כמשהו שיש לחזק או לעודד. במשפחתה נתנו מחיאות כף להצטיינות הלימודית בבית הספר.

רונית סיימה ראשונה במשפחתה מסלול אקדמי בביולוגיה מורחב, בהצטיינות. גם כשציירה יפה, ארגה, או הכינה פרחי משי בביתה ראתה בזה "ריפוי בעיסוק" כדי לעשות סדר במחשבה ובנפש ולא חוזקה או יצירתיות. היא סיימה בהצטיינות לימודי קוסמטיקה אבל עשתה זאת לדבריה כ"הכנסה משלימה".

לאורך כול השנים לא סיפרה לעצמה ולא "גילו לה" שהיא יצירתית מאד ובעלת חוזקה של "הערכת יופי ומצוינות". כול השנים הייתה ליד זה, ולא פלא, שברגעי משבר נפשיים או כלכליים היא פנתה לתחומים הקשורים ביופי ויצירתיות.

רונית משקיעה המון זמן בתרגום החומר הנלמד לחוויה ומשחק, אבל מגדירה זאת כהנאה. רונית הייתה מחנכת והרגישה לחץ ואת כובד האחריות ובחרה לוותר על חינוך. ברגע שמצאה דרך אחרת להיות "אחראית" להצלחת תלמידיה, השקעת זמן, חשיבה ואפילו השקעה כספית (קניית פרסים מכספה) כבר אינם מחסום, לחץ או קושי. ההשקעה בתחום החוזקה היא מקור לזרימה והנאה.

רונית הייתה צריכה להשתתף בהשתלמות כדי לגלות ואז לטפח ולהגדיל מיומנות עד מקצוענות ביצירתיות. המתבונן לעומק יראה גם יכולת פיתוח ויזמות. מרגע שרונית קיבלה רעיון היא עפה אתו למקומות שלא למדה.

כול מנהל, מחנך, הורה, יראה ברכה ונחת כשיגלה, יאפשר ויטפח את השונה והאישי והחזק באנשים שהוא מצמיח ומקווה לקטוף את פירותיהם.

מנהלים ועובדים, אל תחכו שיגלו את חוזקותיכם. עבדו, חקרו, היזכרו (לכו עד משחקי הילדות) במקומות שהצטיינתם, נהניתם, הצלחתם וחתרו כדי למנף זאת לתוך העבודה שלכם.

שאלת הסיום שלי לרונית: "לאן את לוקחת הלאה את הגילוי והטיפוח של החוזקה?

"להיות מה שהננו ולהיעשות מה שאנחנו מסוגלים להיות,

זו תכליתו היחידה של האדם" / שפינוזה

סיגל סער - מנהלת את "היחידה לפסיכולוגיה חיובית" במנהל לפיתוח והדרכה של רשת אורט ישראל -

מקורות לנושא חוזקות:

Lavy, S., & Littman-Ovadia, H. (2017). My better self: Using strengths at work and work productivity, organizational citizenship behavior and satisfaction. Journal of Career Development, 44(2), 95-109. doi: 10.1177/0894845316634056.


Lavy, S., Littman-Ovadia, H., & Boiman-Meshita, M. (2017). The wind beneath my wings: The role of social support in enhancing the use of strengths at work. Journal of Career Assessment, 25(4), 703-714.







[1] תמצית 34 חוזקות (בעברית) עפ"י באקינגהם וקליפטון: http://www.business-

ספרם "גלה את חוזקותיך" בהוצאת מטר. הספר כולל את תיאור החוזקות והמלצות לעובדים ולמנהלים). [2[ אתר נוסף ללמוד על רעיון החוזקה הוא

(מיסודם של פיטרסון וסליגמן ממייסדי חקר הפסיכולוגיה החיובית) והקישור להלן הוא למבחן נוסף (גם בעברית) של חוזקה בסולם הערכי. לדוגמא, סוכן מכירות לא יוכל להצטיין אם אינו מאמין במוצר ואחת מחוזקותיו היא רדיפת צדק. יש צורך לעשות שם שינוי כדי לקצור הצלחה: https://www.viacharacter.org/survey/Account/Register

bottom of page