top of page

סקירת ספרות: הקוד האנושי: Silver Ace - מיפוי מקדמי ההצלחה למאה ה-21, מאת דר' דב ינאי

כך נפתח הספר המיוחד הזה: סוף המאה ה-21, השליטים הם גזע מיוחד הנקרא "אדמחשב". הם המחשבים החדשים שהטמיעו את יכולות החישוב של בני אנוש ואף עשו זאת טוב מהם. בישיבה של היועצים הבכירים שאותה ניהלה בילה( אשר נקראה כך על שם אחד האבות המיתולוגיים ביל גייטס) שהיתה בעלת ידע ויכולת חשיבה השווה למדינה שלמה, מעלה את השאלה לשם מה נחוצים בני האדם? השאלה שהועמדה לדיון היתה האם יש להם יכולות או כישורים שאין לנו? האם יש דבר שהם עושים טוב יותר מאתנו. בעבר זה היה מתן שרות או ייצור. אבל היום אנחנו עושים זאת טוב יותר.


המחשב המדען שהשתתף בדיון דיווח שהועברו כל המבחנים המועברים לבני אדם המועמדים למשרות שונות (כאן בא פירוט מרבית מבחני המיון במכונים למיניהם). בכולם היה למחשב יתרון. דווקא המחשב הנקרא רב (הוא המבוגר ואוגר המידע הרב ביותר על בני אנוש) העלה את ההתנגדות החזקה ביותר באומרו: "בני אדם יכולים לשמש ממשק לעולמות אחרים סביבנו. בגלל המוח המיוחד של האדם הוא מתקשר עם עולמות אשר לנו אין קשר איתם: עולמות המוזה והיצירה, האינטואיציה והכאוס, לחשוב מהבטן ולהרגיש בלב. לזה חשיבות מכרעת.

המחשבים האחרים לא הסכימו וטענו שמדובר במערכות פרימיטיביות ולא רציונליות. לכך הסכים רב אך אמר שבזכות אותה מערכת פרימיטיבית מגיעות ההמצאות, ההברקות, פריצות הדרך, יצירות האומנות והחלטות עסקיות החכמות. במערכות של בני האדם יש רגשות וקשרים בעלי איכויות אחרות ולבני האדם יש אמונה והאמונה יכולה לשנות דברים.

הספר של ד"ר דב ינאי בא לבחון מהם הדברים הנוספים למבחני היכולת למיניהם אשר יכולים לנבא הצלחה של אדם בעולם המודרני. מה מותר האדם מן המחשב?

הספר מתמודד עם השינויים העצומים שהתרחשו בשנים האחרונות, או כפי שנטען שם: "עולם העיסוקים עונה לחוקי האבולוציה, ולפיהם המקצועות המתאימים ישרדו והאחרים יצטרכו לעבור שינויים על מנת לשרוד או ייכחדו". המאה ה21 מתאפיינת בחדירת המחשבים והרובוטים. השאלה העולה לנוכח התפתחות זו היא האם יש יתרון לאדם על המחשבים והרובוטים והאם יתרון זה ישמר?


להלן תקציר, בהתבסס על ההרצאה של דר' דב ינאי "מהי קריירה במאה ה- 21" ביום עיון א.י.ל.ת. שהתקיים ב-9.9.2012, על ראשי הפרקים, המצגת וההשלמות של דר' ינאי עצמו.


כישורי העתיד ומקדמי ההצלחה בתחום התעסוקתי במאה ה- 21 הם סוגיות מרכזיות בתחום הייעוץ התעסוקתי.

בעקבות המהפכה הטכנולוגית-אלקטרונית שהתרחשה במאה הקודמת, המאה ה- 21 מביאה עימה שינויים דרסטיים בסביבה החברתית ובדרישות לכישורים תעסוקתיים. סוף עידן השרירים ומעבר מחישוב לחשיבה, ממידע לידיעה ולחוכמה.

יותר ויותר עיסוקים ותפקידים מסורתיים נכבשים עלי ידי רובוטים, מחשבים וסוכנים וירטואליים, שיהיו עדיפים אולי על בעלי תפקידים אנושיים, כולל יועץ תעסוקה. לפי Roy Kurzweil תוך עשרות שנים יעברו המחשבים את "נקודת הייחודיות" ויגברו על יכולת החשיבה האנושי.

לכן לא רק בין העתידנים מתקיים הוויכוח ועולה הצורך לענות על השאלות: במה והאם מותר האדם מהמחשב והרובוטים? מה הייחוד האנושי? מהם הכישורים האנושיים הנדרשים להצלחה בעולם התעסוקה במאה ה- 21 על רקע השינויים הקורים כיום ויקרו בעתיד.


מודל ה-SILVER ACE שפותח על ידי דר' ינאי וצוותו המקצועי בא לענות על חלק משאלות אלו. (ראה פירוט בהמשך).

המודל מציג 8 קבוצות היכולות המרכזיות להצלחה בעולם התעסוקה, תוך הצבעה על היחסים בניהם במסגרת הוליסטית. המודל מסתמך על הבנות שנרכשו בעשורים האחרונים בתחומי חקר ומגמות העתיד, לאור התפתחויות הטכנולוגיה וההשלכות הפסיכולוגיות והסוציולוגיות.

הוא מדגיש את זרימת האנרגיה על הציר האופקי מהצד הימני של המוח (הרגשי-אסוציאטיבי) לשמאלו (הלוגי-ליניארי) ועל הציר האנכי (בדומה לסולם הצרכים של מסלו או סולם המרות האנרגיה).

לפיכך, יש חשיבות רבה לאנרגיה ולניהולה כגורם מרכזי בתחום הקריירות וייעוץ לקריירה: חייבים לעבור מחשיבה על "כישורים" למושג של "מקדמים" המשלבים הפעלה מותאמת של כישורים ואנרגיה. ראייה חדשנית זו מתבססת על תובנות מתחומי הפיזיקה המודרנית, הרפואה האלטרנטיבית, ותורות האנרגיה האנושית מתרבויות המזרח.

הייעוץ התעסוקתי במאה ה- 21 יהיה מכוון לניהול האנרגיות האנושיות: כיצד מאבחנים אנרגיה תעסוקתית, כיצד מגבירים אותה, כיצד מכוונים אותה לאפיקים בעלי סיכוי הצלחה וכיצד נשמרים מאובדנה.

תכונה ייחודית לאדם הינה היכולת לפתח חזון (ז"א תקווה +העצמה) שיכול לשנות את ההסתברויות. במאה ה- 21 נעבור מדגש על הגשמה עצמית (self-expression /fulfillment) שאפיין את העשורים האחרונים לדגש על הרחבת העצמי (expansion of the self), לפי מכפלות אנרגיה ככל שעולים בסולם הצרכים ומרכזי הצ'אקרות – במבנה של גביש בעל 4 קודקודים (פיזי, רגשי, חשיבתי ורוחני).

הייעוץ לקריירה יהיה חייב לעסוק בזיהוי אנרגיות ותשוקות, בגיבוש חזון אישי, בזיהוי תחומי איבוד אנרגיות ובפתיחת חסימות לזרימתן.

THE SILVER ACE[1] MODEL

מודל הכישורים והיכולות הנדרשים להצלחה/מצוינות בעולם התעסוקה במאה ה-21

מודל מקיף וכולל לאפיון לאבחון ופיתוח המצוינות האישית והאירגונית


מודל ה -SILVER ACE מייצר שפה ושדה מאוחד לאפיון אנשים, תפקידים, עיסוקים, ארגונים וצוותים. המודל מייצר כלים רבים הן לפרט ולארגון המאפשרים:

ברמת הפרט:

  • מיפוי הפוטנציאל האישי.

  • הכרת המאפיינים של האדם המצליח (זה המממש את מכלול כישוריו).

  • זיהוי חוסר איזונים וקביעת מטרות ליצירת איזון.

  • ניהול אנרגיה יעיל של הפרט.

ברמת הארגון:

  • יצירת צוותים סינרגטיים.

  • גיוס, ראיון, שימור ופיתוח עובדים.

  • יצירת שפה ארגונית לעידוד המצוינות בארגון.

  • כלי למיפוי איזונים ומאפיינים בארגון.

  • ניהול עמיתים: הלימת התפקיד והאנרגיה של הפרט.

מקדמי ההצלחה בעולם העבודה והקריירה

שינויים מואצים בסביבת העבודה ומורכבות עולם העשייה מחייבים מודל מורכב, רב-ממדי ודינמי לביטוי הכישורים הנדרשים בעולם העשייה. העידן החדש מחייב התבוננות אחרת על מאפייני האדם, הגיוס והפיתוח.

עיקרי השינוי בעולם העשייה הינם במעבר:

· מיכולת פיזית ודגש על ביצוע – לחשיבה ויצירה.

· מקביעות וסדר – לשינויים מהירים, כאוס וקונפליקטים.

· מחישוב, זיכרון ומידע - לאינטואיציה, ידיעה וחוכמה.

· מביצוע לפי הספר – לראש גדול ויצירתי.

· מאינטליגנציה שכלית – לאינטליגנציה רגשית.

מודל רב ממדי: המודל מתקיים במרחב דו מימדי בעל 2 צירים, אופקי ואנכי: 1: הציר האופקי: ציר ימין ושמאל: מתייחס למוח ימין ומוח שמאל, אין ויאנג. הציר האופקי מיצג את המטפורה של שני חלקי המוח הימני והשמאלי או שני המעבדים השונים הפועלים במוח על פי עקרונות שונים. זה ייחוד אנושי מול שאר היצורים וגם הוא מופיע בתרבויות המזרח במושגי היין והיאנג או בגישות הסטריאוטיפיות של זכר ונקבה.

מאפייני הציר האופקי עיקרן:

· חשיבה לטרלית – חשיבה ורטיקאלית.

· אינטואיציה, הוליסטי - הגיון, אנאליטי.

· סמלים ורגשות– מילים וחוקים.

· שינוי, כאוס – יציבות, סדר.

· לא לינארי וללא זמן – זמן ולינארי.


2: הציר האנכי: סולם האנרגיות: חופף לסולם הצרכים של מאסלו. הציר נע מהישרדות להגשמה, מקיום ליעוד, מהווה לעתיד, מפיזי לרוחני. בסולם 5 שלבים של מוקדי אנרגיה: מאנרגיה בסיסית לרגשי, חברתי, התנהגותי, שכלי, רוחני.


שמונת מקדמי ה- SILVER-ACE:

מקדם: כל מקדם בעולם העשייה מורכב משני הממדים:

1. כישור, פוטנציאל, יכולת מיומנות.

2. אנרגיה, תשוקה.

שילובם יוצר את מקדמי ההצלחה והקריירה. כמו הצורך של גרעין הצמח במים ושמש לצורך ביטוי הפוטנציאל הדינאמי, כך גם המפתח להצלחה טמון בשילוב ואיזון של מספר מקדמים:

  1. מקדם האנרגיה והחוסן ENG : מכלול המדדים המיצגים את הדינמיות, החיוניות, והכוחות. היכולת לנהל, ליצור ולמנוע איבוד אנרגיה.

  2. מקדם האינטליגנציה הרגשית E.Q: הבגרות והבשלות הרגשית. המודעות הרגשית. הרגישות לזולת היכולת לאמפטיה וסימפטיה.

  3. מקדם המערכת הערכית V.Q : הבגרות והבשלות הערכית, היושרה, המחויבות, ההוגנות, האחריות. אמון והערכה הדדית, כללים וחוקים ברורים.

  4. מקדם השינויC.Q : ההתמודדות יעילה עם שינוי, מצבי כאוס וקונפליקט. היכולת לפעול ב'בו-זמניות', גמישות והסתגלות במצבים מורכבים.

  5. מקדם הסדר והארגון S.Q: היכולת להיות מאורגן, שיטתי, מסודר, מתוכנן, בעל סדר עדיפויות, מיקוד, בהירות, יעילות, ופשטות.

  6. מקדם האינטליגנציה הימנית IQ.R: מכלול המדדים לחשיבה לאטרלית, מקבילה, יצירתית, אינטואיטיבית, קומבינטורית, לא-לינארית, אורגינלית, מחוץ לקופסא.

  7. מקדם האינטליגנציה השמאלית IQ.L: היכולת להיות חכם, חשיבה ורטיקלית, לינארית, לחשוב לוגית, אנאליטי, למידה מהניסיון והסקת מסקנות.

  8. מקדם האמביציה, החזון והיעוד A.Q :מקדם האמביציה, החזון והיעוד: שאפתנות, צורך להישגיות, אמביציה,חיבור לחזון, ייעוד, תחושת שליחות.

ה- SILVER ACE כמערכת הוליסטית


שמונה מקדמי ההצלחה קשורים אחד לשני ומקימים מערכת של איזונים וערוצי זרימת אנרגיה. חוסר איזון או חסמים אנרגטיים יוצרים מגבלה ביכולת ביטוי הפוטנציאל האנושי. שילוב של כישורים, יכולות ואנרגיות תואמות מאפשר לאדם להתפתח בדרך למיצוי מירב הפוטנציאל הטמון בו.

לסיכום, רשמים מקריאת הספר:

הספר ללא ספק ניחן בגישה הוליסטית: הוא מצרף גישות מן המערב (כמו חקר המוח והפיזיקה המודרנית) וגישות מן המזרח. (צ'אקרות, סוגי אנרגיה, איזון והשלמה). הוא עונה לצרכיו של הפסיכולוג העובד עם הפרט והארגון. הוא נוגע בשאלה של כאוס, סדר והשתנות. הוא מציע "תיאוריה של הכל" זה יתרונו וגם חסרונו. יש בו הרבה אינטואיציה ודמיון. אולם נשאלת השאלה בסוף קריאת הספר כיצד נבדוק או נמדוד אינטואיציה, דמיון, אנרגיה באופן מהיימן ולא רק התרשמותי. אני, אולי בגלל החינוך המדעי שלי, (מוח שמאל) נשארת עם השאלה המעשית כיצד עובדים עם מושגים אלה. הדוגמאות שבספר לא כל כך משכנעות. נראה שהדרך עוד ארוכה ליישום ולבדיקת התיאוריה על ידי אחרים. זה לא בלתי אפשרי אבל יש עוד הרבה מה לעשות. בינתיים ניתן להנות מרוחב המבט והמושגים שנותנים כבוד למורכבות הנפלאה של מה שנקרא אדם.


אנו מזמינים התייחסויות של הקוראים לסקירה זו. נשמח במיוחד לפרסם תגובות של מי שקרא את הספר עצמו ודיווחים של מי שהתנסה ביישום חלקים מהמודל המורכב הזה ומהראיונות היצירתיים של דר' דב ינאי בתהליכי הייעוץ.


רימון לביא, פסיכולוג תעסוקתי

פרופ' (אמריטה) עפרה נבו, אוניברסיטת חיפה

[1] על משמעות השם, ראו באתר.

bottom of page