top of page

קריירה כמסע התפתחות - אילת לבנון, אוסי יפה

במאמר זה תוצג התפיסה עליה מבוסס קורס אימון וייעוץ קריירה שפיתחו המחברות. מודל העבודה בתהליך אימון הקריירה הינו אינטגרטיבי. הוא כולל כלים מעולמות תוכן שונים המחברים בין תודעה, גוף ונפש. המאמר כולל הנחות יסוד ועקרונות עבודה בתהליך, כמו גם דוגמאות מהשטח.


המקרה של אלון

אלון (שם בדוי), סטודנט להנדסה כבן 26 , פנה לעזרה לאור מצב רוחו הירוד. הוא חווה ירידה משמעותית ברמת הפעילות עד כדי קושי רב לגשת למבחני סוף השנה. בתקופה זו הוא התהלך עם תחושות קשות של חוסר שייכות, לא מצא את מקומו ולא ידע מה נכון לו לעשות בהמשך הדרך.אלון החל בסדרת פגישות עם מאמנת, אשר פגשה בחור אינטליגנטי מאד, מופנם, שפת גופו מכווצת, לא וורבלי, לא מישיר מבט ומתקשה מאד לדבר על עצמו.

אלון לא ידע להסביר מדוע החל ללמוד הנדסה, ולא היה לו מושג האם הוא מעוניין להמשיך. הוא סיפר שהוא מרגיש ממש אבוד ומבולבל.המאמנת, שהיא גם פסיכולוגית תעסוקתית, התחילה את התהליך עם אלון באבחון באמצעות שאלוני נטיות, מבחני כישורים, ושאלוני אישיות, בשילוב כלים מעולם האימון.

ממצאי האבחון העלו שלאלון כישורים אנליטיים וריאליים גבוהים מאד וכן שמידת הגיבוש התעסוקתי שלו נמוכה. הדבר שיקף את הבלבול שחש אך עמד בסתירה לכישלון במבחן המתמטיקה באוניברסיטה, תחום בו הוא בעל כישורים גבוהים ביותר. אלון הקפיד להגיע לכל 15 המפגשים שנקבעו, אך התקשה מאד להיפתח, להסביר את עצמו, לבטא רגשות ורצונות.

המאמנת הגיעה אלינו (לקורס הכשרה בייעוץ ואימון קריירה(, כשהיא חשה מידה רבה של תקיעות ותסכול מחוסר יכולתה לסייע לאלון.

החוויה של המאמנת הייתה מוכרת גם לנו כמאמנות והייתה אחת הסיבות להחלטתנו לחבור אחת לשנייה. היכרנו את התחושה שהכלים והשיטות הקיימות לעיתים חסרים ולא תמיד נותנים מענה מלא לייעוץ ואימון קריירה משמעותי.

מתוך כך, על מנת לתת מענה למקרים כמו זה של אלון, זיהינו צורך לבנות מודל לעבודה פנימית ומעמיקה בגישה אינטגרטיבית, הוליסטית, תהליכית וחווייתית. גישה זו עשוייה לשלב את תחומי הייעוץ והאימון ותעשה שימוש במגוון שיטות וכלים.

הנחת היסוד בגישה שלנו היא שאנו רואות בקריירה השתקפות של אישיות האדם ומסע התפתחותו. האימון בגישה זו שואף לייצר מודעות רחבה וחיבורים מסוגים שונים, כמו חיבור בין עבר להווה לעתיד, בין הלא מודע למודע, בין תודעה גוף ונפש ובין דיסציפלינות שונות.


מודל העבודה באימון לקריירה

אחד ההבדלים העיקריים בין ייעוץ קריירה קלאסי לבין אימון קריירה הוא בכך שייעוץ ניתן על ידי מומחה בתחום הידע הספציפי של פיתוח קריירה אשר לרוב מאבחן את הנועץ, והייעוץ עשוי לכלול המלצות על כיוונים אפשריים עבורו. המאמן התעסוקתי אינו עושה שימוש במבחני כישורים ושאלוני נטיות ואינו בעמדת מומחה תוכן. המאמן מומחה בניהול תהליכי שינוי וכדי ללוות אנשים בתחום התעסוקה, עליו לרכוש ידע ספציפי על הדרך המיטבית לייצר תהליך עבודה משמעותי בתחום זה.

באימון תעסוקתי במודל העבודה שלנו, המתאמן בונה ביחד עם המאמן מפה אישית ייחודית לו. מפה זו מהווה ביטוי כמה שיותר מדוייק לעולמו הפנימי של המתאמן ומותאמת לו. בניית המפה האישית מזמינה ויוצרת התבוננות רחבה על החיים ויוצרת חיבור של המתאמן לעצמו. כל אימון הוא ייחודי וספציפי לצרכי המתאמן ואין אימון אחד דומה למשנהו. משתתפי קורס הכשרה בייעוץ ואימון קריירה מקבלים ארגז כלים רחב ויכולים לבחור את הכלים הספציפיים המתאימים לכל מתאמן.

עקרון נוסף בעבודתנו הוא שתנועת המתאמן מהתנהלות אוטומטית לעבר בחירה חופשית של הקריירה מתאפשרת על ידי בנייה מחודשת של סיפור החיים של המתאמן. זהו תהליך שבו המתאמן מזהה ומתחבר לייחודיותו ולאופנים בהם הוא יכול להדגיש ייחודיות זו בחייו.

כאשר אחד המשתתפים בקורס שיתף בסיפור חייו, הקבוצה, המנחות ואף הוא עצמו, זיהו תוך כדי התהליך מוטיבים חוזרים, העברות בין-דוריות וחיבורים בין העבר להווה. התנסות זו הייתה עוצמתית ומשמעותית ואפשרה לו להתבונן בבחירות התעסוקתיות שלו במבט רענן וחדש. בעקבות ההתנסות המשמעותית הזו, הוא החליט להעמיק את ההתבוננות והתחיל לכתוב יומן חיים.

מניסיוננו בליווי בתהליכי קריירה ושינוי, למדנו שתהליך עומק שמייצר תנועה משמעותית ויציבה קדימה דורש ארגז כלים המכיל מגוון כלים להתמודדות עם חסמים בתהליך. רצוי שארגז כלים זה יכלול מגוון יישומים מעולמות שונים לשימוש בתהליך קבלת ההחלטות.


אימון כתהליך הוליסטי

אימון קריירה הינו תהליך הוליסטי ומכוון לעיצוב החיים בשלמותם. מסיבה זו, לא תמיד מתאפשרת בתהליך האימון ההפרדה בין היבטי החיים השונים לבין תחום הקריירה. לעתים, נמצא שהמתאמן מתמודד עם מחסום שאינו ספציפי רק לתחום הקריירה והוא פוגש את המחסום הזה בתחומי חיים נוספים.


נירה, אישה כבת 40 , גרושה מזה שנים רבות, נטלה חלק בהדגמה של עבודת עומק בהתמודדות עם מחסומים בקריירה. נירה עוסקת שנים רבות בתחום החינוך ומעוניינת לעשות שינוי בקריירה. היא הגיעה לקורס הכשרה גם כדי ללמוד תחום חדש שייתכן שתעסוק בו בהמשך וגם כדי לעבור תהליך משמעותי עם עצמה ולהבין מה חוסם אותה מלעשות את השינוי.

נירה חשה רצון עז לשנות את מסלול הקריירה שלה והתנדבה להדגמה כדי להבין יותר מה מעכב אותה ומונע ממנה לעשות אותו. האימון חשף מחסום מאד עמוק ומשמעותי בחייה, אשר בא לידי ביטוי במגוון תחומים בחייה כמו גם בתחום הקריירה. היא חשה תקיעות וקושי להיפתח ולתת אמון באחרים עקב הגירושין הקשים שחוותה. נירה לא הייתה מודעת לקושי הזה ולהשפעה שלו עליה.

נירה חוותה בהדגמה את הקושי שלה לשחרר את המקומות הבטוחים והידועים בחייה. היא זיהתה שהיא נאחזת במוכר ובידוע אשר מייצר אצלה תחושת בטחון והמשכיות. הגירושין הקשים שחוותה ערערו את תחושת הביטחון העצמי שלה.

הפחד שלה להתחיל משהו חדש ולהתנסות בכישלון אפשרי נוסף, נחווה כמאיים מדי. דרך העבודה החווייתית על מחסומים, התאפשר לה, לראשונה מזה זמן רב, להיפתח לאפשרות של זוגיות חדשה ומשמעותית כאשר היא מביאה לכל אינטראקציה בינאישית נוכחות אחרת, אנרגטית וזורמת.

תחושת הקלילות שנוצרה, אפשרה לה לראות את עצמה באור חיובי יותר, דבר שהשתקף גם במאור פניה, בצבעי הלבוש שלה שהפכו להיות בהירים יותר, ובתחושת הביטחון ביכולותיה. היא הפכה אקטיבית יותר, פתוחה יותר להתנסויות חדשות, ועם תחושת מסוגלות גבוהה יותר.

לקראת סיום קורס ההכשרה, נירה החליטה להתחיל לשלב את תפיסת העולם והכלים שרכשה בקורס בעבודתה החינוכית בפרויקטים חדשים שיזמה.

כידוע, אנשים מגיעים לתהליך אימון וייעוץ קריירה מתוך רצון לעשות שינוי או כאשר הם עומדים בפני בחירה או החלטה משמעותית אותה הם מתקשים לעשות לבד. פעמים רבות הם מגיעים ברגשות מעורבים, רוצים מאד לעשות את השינוי אך חוששים לעשותו. לרוב, נמצא שלמרות הרצון הכן והאמיתי לחולל שינוי בחיים וחוסר שביעות רצון מהמצב הקיים, אנשים רבים חווים פחדים, חששות, מחסומים וגם רווח משני מהמצב הקיים שלעיתים סמוי מן העין ולא מודע.


יצירת דיאלוג פנימי

חלק בלתי נפרד מתהליך העבודה שלנו הוא יצירת דיאלוג בין כל החלקים השונים הקיימים בתוכנו. במקרים רבים קיימים בנו מקומות שאינם מודעים ואינם נגישים לתודעה שלנו. כיוון שכך, הם מנהלים אותנו באופן אוטומטי ללא חופש בחירה אמיתי.

לצורך יצירת הדיאלוג, אנו עושות שימוש בכלים מתחומי ידע והתמחויות נוספות שרכשנו. אנו יוצרות חיבור ייחודי בין שיטות מגוונות, כמו שיטת ההתמקדות (focusing), גשטלט, voice dialogue ,NLP, , דמיון מודרך ועוד. בדרך זו מזהים המתאמנים את הקולות השונים שבתוכם, מכירים בקיומם של החלקים השונים ויוצרים עימם מערכת יחסים חדשה ומיטיבה.

התרגילים השונים בקורס, הכוללים כלים מגוונים מעולמות אלו, מאפשרים למשתתפים לפגוש חלקים שונים בתוכם, להכיר בהם ולקבל את קיומם. בנוסף, המשתתפים לומדים לזהות את הכוונה החיובית של חלקים אלה ולהוקיר אותם. דבר זה מאפשר להם לעבור מהתנהלות אוטומטית ומתחושת חוסר אונים להתנהלות מודעת עם יכולת ניהול עצמי וויסות עצמי .

משתתפי הקורס לומדים לעבוד עם המתאמנים שלהם על זיהוי המקומות בתוכם שהם מתקשים לשחרר, כמו גם את הרווחים שיש להם מהמצב הקיים. הם לומדים לעבוד עם מתאמנים בגילאים מגוונים, וברמות מודעות וסגנונות תקשורת שונים. התלמידים מתנסים גם בתרגילים עוקפי חשיבה אשר מאפשרים להם לעבור דרך החוויה ולא רק לדבר על הדברים.

המעבר מ “לדבר על” ל “לחוות את” הינו מעבר משמעותי ובעל ערך רב בהצלחת האימון. בדרך זו, פעמים רבות עולה אינפורמציה חדשה, שלא הייתה מודעת קודם לכן, אשר יכולה להפתיע את המתאמן ולקדם מאד את הצעד הבא.

מרגש לספר על תלמידתנו שלומית, מנהלת משאבי אנוש ומאמנת, אשר התקשתה לאורך שנים להתמיד במקומות עבודה. במשך זמן רב היא הרגישה שאינה מצליחה לנהל תקשורת מיטבית ותקינה עם סביבתה ונקלעת למצוקות ולתגובות רגשיות עוצמתיות ולא מותאמות.

טרם הצטרפותה לקורס שלומית התאמנה במשך תקופה על סוגיות אלה במסגרת תהליכים

אישיים שעברה. היא דיברה על הקשיים, ניתחה אותם, נתנה דוגמאות, זיהתה את הדפוס שחוזר על עצמו אך לא הצליחה להבין מה מנהל אותה ומדוע זה קורה לה שוב ושוב. היא הרגישה מופעלת רגשית בכל המצבים אך העבודה הקוגניטיבית לא אפשרה לה לפרוץ את מעגל הקסמים.

היא חשה מתוסכלת, מאוכזבת מעצמה ופחדה להתחיל עבודה במקום חדש, פן הדבר יקרה לה

שוב. במהלך הקורס, ובאמצעות מספר תרגילים עוצמתיים עוקפי חשיבה, היא פגשה את המקום ה"ילדי" שבה, הפגוע, אשר מרגיש לבד בעולם, בלתי נראה ושאינו נחשב. מקום זה ממשיך להפעיל אותה כמו כפתור אוטומטי שנלחץ ללא שליטה וללא יכולת ויסות ובקרה. היא זיהתה שעד כה לא התאפשר לה להגיב מהמקום הבוגר שבה, עם המשאבים העומדים לרשותה היום.

בעקבות החוויה העוצמתית והלמידות המפתיעות שהתאפשרו, היא כעת מצליחה לראשונה בחייה, לנהל ולפתח בתוכה את היכולת להיות הבוגרת, בעלת משאבים נוכחים ויציבים, אשר מספקת לילדה את שחסר לה, ומתוך כך מצליחה לקיים בחייה אינטראקציות בעלות איכות אחרת ולהתמיד במקום העבודה שלה.

שמחנו לגלות שקורס אימון וייעוץ קריירה בהנחייתנו, הינו בעל ערך רב גם עבור אנשי מקצוע מנוסים מתחום מדעי ההתנהגות, משאבי אנוש, עבודה סוציאלית וכדומה שאינם מתמודדים בהכרח עם משבר או קושי בחייהם.

ההתנסות האישית במודל, בניית המפה, עבודה עם מחסומים ותרגול הכלים עוקפי החשיבה על עצמם ועל המתאמנים שלהם, היוותה עבורם חלק מתהליך אישי ומקצועי עמוק שהם עברו במהלך הקורס. תהליך זה קידם אותם לשלב הבא בהתפתחות האישית והמקצועית שלהם.


התמודדות עם מצבי לחץ בהקשרים תעסוקתיים

מוקדש זמן בקורס בעבודה על הכנה מנטלית להתמודדות מיטבית עם מצבי לחץ ומבחן. ההכנה יכולה להיות בעלת ערך גם לקראת תהליכי קבלה לעבודה וגם לקראת מצבי מבחן בתוך מקום העבודה, כמו פרזנטציות, שיווק עצמי או לקראת קידום.

ניתן לזהות שני מאפיינים בולטים אשר מבחינים בין אנשים במצבי מבחן: אלו שמתמודדים באופן מיטבי במצבי מבחן ואלו שחווים במצבים אלו קושי גדול ולעתים תכופות אף כישלון.

פגשנו אנשים רבים שלא מצליחים לעבור את משוכות המיון / אבחון / הערכה / ועדות קבלה וקידום במקום העבודה. זיהינו שהקושי מתמקד בתחושת ערך עצמי נמוך וחוסר אמונה ביכולתם. לעתים תכופות, תחושה זו מלווה גם בקושי לווסת את הלחץ שבו הם נמצאים במצבים אלה.

בנינו תהליך סדור הכולל מספר תרגילים מעולמות שונים המשלבים גוף ונפש ומהווים הכנה מנטלית משמעותית. הנחת הבסיס היא שכל מי שמתמודד עם מצבים מסוג זה חווה מידה מסוימת של לחץ. כידוע, לחץ עד לרמה בינונית עשוי לשרת אותנו, מגייס אותנו, שומר על ערנות, דריכות חיובית ומיקוד. עם זאת, כאשר הלחץ גובר ועולה מרמה בינונית ומעלה, הוא עלול לפעול נגדנו ולעתים לא יאפשר לנו להביא את עצמנו למיטבנו.

נרצה לבדוק מה ההשפעה של הלחץ על האדם ואיך ניתן להגדיל את יכולתו לשלוט במצב. מטרת אימון. נרצה לעזור למתאמן להיות במיטבו למרות הלחץ. בפרק ההכנה המנטלית בקורס, המשתתפים רוכשים כלים מגוונים כמו זיהוי מנגנוני ההכשלה העצמית והתמודדות עימם, חיבור למשאבים, זיהוי היתרון היחסי ורכישת מיומנות של ויסות הלחץ בזמן אמת.

תפיסת העולם האימונית דוגלת בהתנסות ובתרגול של המיומנויות והכלים שנלמדים, ולא רק בלמידה תיאורטית. חלק מהתרגול מתבצע בזמן המפגשים, גם במליאה וגם בזוגות. כמו כן, המשתתפים מתבקשים לאמן בזמן הקורס מתאמן אחד לפחות, כדי להשתמש ולתרגל בפועל את הכלים הנלמדים. חלק מהקורס מוקדש להדרכה ולעיסוק בדילמות שעולות תוך כדי תהליך האימון בעבודתם.

מהמשובים על הקורס עולה כי רמת הביטחון של המאמנים והיועצים עולה באופן משמעותי. בנוסף, שילוב הכלים החדשים מהקורס, גם בתוך תהליך אימון קיים, משפר את תוצאותיו. כדי להמחיש את החוויה, בחרנו לצטט משוב ממאמן ותיק ("ש"), בעל ניסיון תעסוקתי עשיר כמנהל משאבי אנוש בארגון בטחוני גדול, אשר השתתף בקורס:

ארצה לספר על כלי של הכנה מנטלית שיישמתי כבר במהלך הקורס עם אחת המתאמנות שלי.לאחר מספר רב של ראיונות (קבלה לעבודה( שלא הצליחה לעבור, המתאמנת התקבלה לעבודה וזו הייתה הצלחה גדולה עבורי והופתעתי מעוצמת הכלי שלמדתי. גם בעבר הכנתי אנשים לקראת ראיונות ואני מבין היום, בדיעבד, שההכנה הייתה חלקית ולוקה בחסר. ריבוי הכלים שקיבלתי בקורס, אפשר לי להתמודד עם המון דילמות וחסמים של אנשים בשלבי הייעוץ. הכלים הם לא רגילים והפתיע אותי כמה זה פותח ומאפשר. זה קורס חובה לכל מי שרוצה לעסוק בתחום ייעוץ ואימון קריירה.

תודות

לסיום אנו רוצות להודות לכל משתתפי ומשתתפות הקורס שלנו. אנו מודות לכם מקרב לב על ההזדמנות שנתתם לנו לקחת חלק בתהליך ההתפתחות האישי והמקצועי שלכם. אנו חשות גאווה גדולה לראות את התהליך המשמעותי של צמיחה אישית ומקצועית שעברתם וכיצד פיתחתם זהות מקצועית ברורה יותר עם ביטחון בדרך. מכל מלמדינו השכלנו ומתלמידינו יותר מכולם.

___________________________

אילת לבנון levanon10@bezeqint.net

ביבליוגרפיה מומלצת לקורס אימון וייעוץ קריירה

בן שחר, א. ר. (2013). אנטומיה של טיפול פסיכותרפיה גופנית. הוצאת פרדס.


ג'נדלין, י. ט. (1978). התמקדות. הוצאת מרקם.


גרנות, ת. (1985). אבדן: השפעותיו והתמודדות עמו. הוצאת משרד הביטחון, אגף השיקום.


ויניקוט, ד. ו. (1988). הילד, משפחתו וסביבתו. הוצאת ספריית פועלים.


יפה-ינאי, א. (2000). לכל אדם יש שביל: על עשייה אהבה, קריירה וייעוד. הוצאת מודן.


נצר, ר. (2004). המסע אל עצמי. הוצאת פסיכה, ספרייה פסיכולוגית.


סולן, ר. & מודן, ש. (2017). להיפרד לשלום. הוצאת מודן.


פוקס, א. א. (2016). לנצח מבפנים. הוצאת מטר.


פקר, ד. (2016). כוחם של זיכרונות ילדות. הוצאת אמציה.


קדמי י. (20143). להפוך לאומן החיים הטובים עם NLP. הוצאת יוסי קדמי.


קורנל, א. ו. (1996). כוחה של התמקדות. הוצאת אור-עם.


קמרון, ג’ (2011). דרך האמן. הוצאת חכמת הלב.


קמרון, ג'. (2002). דרך האמן בעבודה. הוצאת פראג.


bottom of page