top of page

רשמים מכנס של ארגון יועצי הקריירה האמריקאי, NCDA, יולי 2016 - רחל גלי צינמון

הכנס השנתי של ארגון יועצי הקריירה האמריקאי התקיים השנה בשיקגו, עיר הרוחות (The Windy City). מעבר להיותה עיר מדהימה בארכיטקטורה המרהיבה של בנייניה ואגם מישיגן המרשים שלה, היא מקום מעולה לארח את כנס ארגון יועצי הקריירה. עיר זו הובילה את שביתות הפועלים לתנאי עבודה טובים יותר החל משנת ה-60 של המאה ה-19 . בכך היא מהווה השראה ומסמנת כיוון לתפקידים של יועצי קריירה בקידום תעסוקה בריאה ומיטיבה באמצעות מחקר, ייעוץ למחוקקים, לארגונים ולאנשים פרטיים.


הכנס השנה נערך תחת הנושא של קידום רווחה נפשית באמצעות עבודה משמעותית (Fostering Well-Being Through Meaningful Work). כמו בכל שנה נערכו הרצאות במליאה, מושבים מקבילים ותערוכה (הוצגו ספרים, אבחונים ואביזרים מלווים לייעוץ כמו קלפי ייעוץ, ותוכנות חדשות המספקות ייעוץ אינטרנטי כמו גם סיוע לתהליך ייעוצי).

שלושת הרצאות המליאה הדגישו את הפרספקטיבה הרחבה והדינאמית של המושג קריירה. נקודת מבט המתייחסת לשינויים האפשריים במהות ובמשמעות של עבודה בשכר לאורך החיים, ולממשקים של תפקיד העובד עם תפקידי חיים אחרים. ריץ' פֶלֶר (Rich Feller, Colorado State University) הדגיש בהרצאת הפתיחה שלו היבטים מרכזיים בגישת עיצוב החיים (Life Design) של מארק סאביקס, ודיבר על חשיבות ויתרונות גישת הנרטיב להדרכת אנשים בבחירת מסלול חיים מספק. הוא הדגיש את החשיבות בהבהרת ההון החברתי שיש לאנשים המגיעים לייעוץ ואת חשיבות השייכות למקום הפיזי ולסביבת העבודה. עיבוד והבהרת היבטים אלה בהבנת ובניית סיפור הקריירה של אנשים עשויה, לטענתו, להיות משמעותית מאוד.


הרצאת המליאה השנייה נתנה על ידי הסוציולוגית פֶפּר שוורץ (Pepper Schwartz, University of Washington) אשר דברה על עבודה ואהבה וחשיבות האיזון בין תחומי החיים השונים (הרצאתה נשאה את הכותרת : Balance is not a Dirty Word: Loving Your Work, Loving Your Life). היא פתחה בתיאור הפרדוקס של איזון ומשמעות. אנשים העשירים ביחסים חברתיים ובקשרים משמעותיים הם אנשים מאושרים יותר ובריאים יותר. יחד עם זאת, קשרים משמעותיים כמו קשרים עם בני/ות זוג, ילדים וקולגות הם גם הקשרים שהכי מלחיצים אותנו. כלומר יש מתח מובנה באופן בו אנו חיים. הרצאתה הדגישה את חשיבות טיפוח היחסים הבין אישיים והחברתיים, יצירת זמן פנוי ליחסים על מנת להרגיע את הנפש והראש, והצורך לנהל את חיינו באופן מודע יותר כאשר אנחנו נפטרים מיחסים מרעילים. המסר המרכזי שלה היה: אנו עובדים כדי לחיות ולא חיים כדי לעבוד. היא חתמה את הרצאתה בהמלצות לאזן בין עבודה ואהבה-משפחה כמו : לתעדף חשיבויות, להשקיע בחברים טובים וביחסי משפחה טובים, דחיית פרפקציוניזם והשקעה בפעילות גופנית.


מארק סביקאס , אשר פרש לגמלאות, נעל את הכנס בהרצאה מעולה שהתמקדה בגישת עיצוב החיים שלו ובחשיבות הענקת המשמעות לסיפור הקריירה בעת הייעוץ. האתגר הייעוצי, לשיטתו, הוא ללוות את הנועצים ביצירת משמעות חדשה אשר תאפשר להם להתקדם ליצירת סגנון חיים מיטבי יותר.

כנס זה, כמו כנסים מקצועיים אחרים, איפשר להעמיק ולהרחיב את הידע, לפגוש קולגות ולדון בסוגיות מרכזיות בחיינו המקצועיים. אין ספק כי חשוב לעודד קיומם של כנסים מקצועיים של יועצי קריירה גם בישראל, תוך התמקדות ודיון בסוגיות הייחודיות לנו ובמאפיינים הייחודים לישראל, של סוגיות עולמיות .


פרופ' רחל גלי צינמון, ביה"ס לחינוך, אוניברסיטת תל-אביב

-----------------------

דבר העורכים: בהזדמנות זו נרצה לאחל מזל טוב לפרופ' רחל גלי צינמון על זכייתה בכנס הנ"ל בפרס על הפרסום הטוב ביותר בשנה החולפת בכתב העת Career Development Quarterly. המאמר*, שחובר יחד עם פרופ' סוזן וויסטון, עסק בשילוב המחקר והייעוץ לקריירה בממשק עבודה-משפחה. אנו מאחלים לגלי המשך תרומתה לקידום חקר פיתוח קריירה בארץ ובעולם.

--------------------


*Whiston, S. C., Cinamon, R. G. (2015). The work-family interface: Integrating research and practice. The Career Development Quarterly, 63, 44-56. doi: 10.1002/j.2161-0045.2015.00094.x

bottom of page